Contractul Bechtel este cercetat de DNA. Două dosare sunt pe rol

Contractul Bechtel este cercetat de DNA. Două dosare sunt pe rol

Direcţia Naţională Anticorupţie instrumentează, în prezent, două dosare penale cu privire la contractul de realizare a autostrăzii Braşov - Cluj - Borş semnat cu Bechtel, a declarat pentru Agerpres purtătorul de cuvânt al DNA, Livia Săplăcan.

“Referitor la realizarea autostrăzii Braşov - Cluj - Borş, există la DNA în instrumentare în acest moment două dosare penale. Unul dintre ele are ca obiect negocierea, aprobarea şi semnarea contractului de proiectare, construire şi finanţare a autostrăzii Braşov - Cluj - Borş în cursul anului 2003. În acest dosar se fac cercetări penale pentru suspiciunea săvârşirii unor infracţiuni de abuz în serviciu în formă calificată. Al doilea dosar are ca obiect modificările succesive la contractul iniţial adoptat în perioada 2003 - 2013 până la reziliere. În acest dosar se efectuează cercetări pentru suspiciunea săvârşirii unor infracţiuni de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul”, a spus Livia Săplăcan. 

Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5 a anunţat, marţi, că a clasat dosarul în care au fost efectuate cercetări în legătură cu dispariţia exemplarului original al contractului cu Bechtel. 

Dosarul a fost clasat deoarece pentru o parte din infracţiuni, respectiv abuz în serviciu, neglijenţă în serviciu şi distrugere, a intervenit prescripţia răspunderii penale iar pentru infracţiunea de furt fapta nu există. 

Iniţial, dosarul a fost deschis de DNA, care apoi şi-a declinat competenţa în favoarea Parchetului Judecătoriei Sectorului 1, care apoi la trimis la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5. Dosarul a fost deschis în anul 2013, în urma unei plângeri depuse de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, condus de Dan Şova, care a reclamat faptul că lipseşte exemplarul original al contractului de proiectare, construire şi finanţare a autostrăzii Braşov - Cluj - Borş, încheiat între statul român, prin CNADNR, şi compania americană Bechtel International Inc., precum şi a tuturor documentelor subsecvente acestui contract. 

Autostrada Bechtel a fost cel mai păgubos contract încheiat de România în materie de infrastructură, pentru că am plătit 1,4 miliarde euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă, realizaţi în 10 ani. Contractul a fost încredinţat direct, fără procedură de licitaţie. Preţul estimat a fost de 5,4 milioane de euro pe kilometru. 

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 de guvernul Năstase şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro. Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.