Codul Rutier 2024. Două schimbări care-i așteaptă pe șoferi

Codul Rutier 2024. Două schimbări care-i așteaptă pe șoferi Sursa foto: Arhiva EVZ

Coaliția pentru Siguranță Rutieră propune măsuri pentru îmbunătățirea nivelului de pregătire a șoferilor, dar și pentru reducerea accidentelor de pe drumurile publice. Între propuneri se află creșterea nivelului de dificultate la examenele auto, dar și sancțiuni mai dure.

Codul Rutier 2024. Sancțiuni mai dure pentru șoferii care încalcă legislația rutieră, dar și un examen mai dificil pentru obținerea permisului auto. Sunt două dintre măsurile propuse de Coaliția pentru Siguranță Rutieră în vederea reducerii numărului de accidente pe șosele. Totodată se propune un sistem de monitorizare video, inclusiv în zonele urbane, însoţit de amenzi automate.

Sancțiuni propuse în Carta Albă a Siguranţei Rutiere

Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră reuneşte autorităţi, instituţii şi organizaţii nonguvernamentale. Toate aceste entități îşi propun să contribuie la reducerea numărului de accidente pe şosele. În acest context, coaliția a dat publicității un document cu obiective clare în acest domeniu, Intitulat Carta Albă a Siguranţei Rutiere, documentul are propuneri pe termen scurt şi mediu. Iar între acestea propune și înăsprirea unor sancțiuni.

Carta Albă a siguranţei rutiere este, potrivit realizatorilor ei, „un document strategic”. Acesta grupează potenţiale proiecte, campanii şi propuneri de politici publice. Scopul urmărit este rezolvarea problemelor cu care se confruntă în prezent siguranţa rutieră. Prin acest document se propun soluții în vederea implementării Strategiei Naţionale privind Siguranţa Rutieră 2022-2030.

Ne puteți urmări și pe Google News

Între acestea se află creşterea nivelului de dificultate a examenului auto, dar și introducerea educației rutiere în școli, ca materie opțională. Se mai propun sancţiuni mai aspre pentru abateri la Codul Rutier.

„Potrivit unui comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române din 10 mai 2023, 28% dintre accidentele grave din 2022 au fost cauzate de şoferi cu mai puţin de un an de experienţă. Astfel, ar trebui demarate acţiuni pentru a ridica nivelul dificultăţii examenului auto, spre exemplu prin revenirea la probele de poligon şi de conducere de noapte”, se arată în Cartă.

Document strategic pentru rezolvarea situației rutiere

O soluție propusă este implementarea unui sistem automat de camere video, inclusiv în zonele urbane. Prin acest sistem de monitorizare video s-ar putea aplica sancțiuni automate celor care încalcă legea.

„Acest sistem ar avea un rol în sancţionarea comportamentelor neadecvate în trafic şi ar contribui la prevenirea încălcărilor de viteză în zonele astfel supravegheate”, susţin realizatorii Cartei Albe.

Pentru managementul vitezei este propusă, în orizontul de timp 2024, dotarea Poliţiei Rutiere cu vehicule neinscripţionate pentru monoitorizarea traficului. Acestea vor fi dotate cu dispozitive radar. Astfel cei ce vor încălca legea vor primi sancțiuni mai mari.

„Un prim pas pentru atingerea acestui obiectiv, care va scădea cu cel puţin 20% numărul de accidente rutiere, va fi dotarea cu cel puţin 5 vehicule de diferite mărci neinscripţionate în fiecare judeţ”, precizează sursa citată.

Trafic blocat la Predeal

Accident pe DN1, în zona localității Predeal. Sursa Foto: Facebook

Codul Rutier 2024. Sancțiuni mai mari pentru șoferi

Documentul propune modificarea sistemului de amenzi pentru abaterile rutiere. Potrivit Cartei, sancțiuni mai mari, ridicarea numerelor pentru contravenţii medii sau confiscarea maşinii pentru contravenţii grave şi infracţiuni, ar putea contribui la disciplinara participanților la trafic.

Pe de altă parte, spun autorii documentului, măsurile ar trebui corelate cu îmbunătățirea procedurilor de executare silită.

„Această măsură este corelată cu îmbunătăţirea procedurii de executare silită, astfel încât să se îmbunătăţească gradul de colectare a amenzilor acordate în urma abaterilor rutiere. Această măsură este considerată vitală pentru consolidarea responsabilităţii individuale şi prevenirea comportamentelor care încalcă regulile de circulaţie”, explică cei care fac propunerea.

Potrivit acestora, siguranţa rutieră trebuie să fie considerată o prioritate naţională şi trebuie să fie combătută prin mijloace de prevenţie, precum educaţia.

Codul Rutier 2024. Consumul de substanțe interzise va fi sancționat mai aspru

Documentul arată că, pe parcursul anului 2022, au fost constatate 2.866 de șoferi aflați sub influența substanțelor interzise. Statisticile din 2023 arată o creştere cu +3%. Iar acest lucru impune sancțiuni mai bune pentru șoferii care încalcă legislația rutieră.

În acest context, Carta Albă a siguranţei rutiere propune campanii de conştientizare, dotarea Poliţiei Rutiere cu aparatura necesară. De asemenea se propun demersuri legislative privind înăsprirea unor sancțiuni pentru cei care consumă alcool sau substanţe psihoactive la volan.

„Prin proiecte şi propuneri de politici publice, ne propunem să ajutăm la reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor rănite grav în urma producerii accidentelor rutiere”, susţin realizatorii documentului.

Rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România este de 86 la un milion de locuitori, faţă de 46 cât este media europeană. La nivel naţional, din fiecare 100 de maşini înmatriculate, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese. Drept care este nevoie de sancțiuni mai aspre pentru cei ce încalcă legea.