Cine îi jupoaie, de fapt, pe șoferi. Scandal între service-uri și UNSAR

Cine îi jupoaie, de fapt, pe șoferi. Scandal între service-uri și UNSAR Masini / Sursa foto: Arhiva EVZ

Patronatul Operatorilor Service-urilor Autor (POSA) atrage atenția public asupra conflictului de interese în care se află companiile de asigurare și organizatia patronală a acestora - Uniunea Naționala a Societăților de Asigurare (UNSAR) - când distribuie în spațiul public informații prin care dorește să manipuleze opinia publică în privința costurilor de reparație a autovehiculelor.

Un accident auto costă, în medie, cu 28% mai mult în România decât în Polonia. UNSAR derulează o campanie de manipulare a opiniei publice prin care încearcă sa inducă ideea (falsă, de altfel) că prețurile de reparație în România sunt cu 28% mai mari decât în Polonia, în loc să fie egale sau mai mici.

Fără a ține cont de niciun indicator economic care contribuie la formarea prețurilor pe piata, UNSAR prezintă o serie de cifre calculate după o metodologie a crăei menire este in primul rând sa apere indicatorii economici ai societăților de asigurare, chiar si in detrimentul intereselor clienților asigurați. Aceasta deoarece aceste cifre reprezintă argumentele UNSAR pentru a face lobby pentru modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA în favoarea lor și în detrimentul proprietarilor de autovehicule care trebuie depăgubiți. 

„Din acest motiv, solicităm UNSAR să facă publică sursa informațiilor din comunicatul de presă menționat și metodologia de calcul a acestora.

Ne puteți urmări și pe Google News

În context, atragem atenția și asupra credibilității informațiilor publicate de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) pe site-ul oficial. 

Asa cum constatam, conform statisticii BAAR pentru perioada 2019-2020, ora de manopera medie  este de 116 lei în 2020. Tot conform site-ului BAAR, tot pentru anul de referință 2020,  ora de manopera a fost și de 151 lei.

Care este marea problemă în privința despăgubirilor

Concluzia o lăsăm la latitudine oricăruia dintre dumneavoastră, dar nu ne dorim ca aceste statistici sa nu fie reale, iar cifrele să fie prezentate în acest mod pentru  a manipula opinia publică”, se precizează într-un comunicat.

În realitate cca 85% din despăgubirile achitate sunt controlate de asiguratori prin asa-zisa "regie proprie" (despagubirea este achitata după propriul calcul) și reparatii prestate in service-uri  care au contract de prestări servicii incheiat cu societatea de asigurari. În consecință, adevărata miză a modificărilor promovate de UNSAR o reprezintă doar 15%  din numărul total al dosarelor de dauna a căror valoare este dominata de valoarea pieselor și a materialelor.

Deci în final care este miza? 2% din valoarea totala a despăgubirilor? În realitate Asiguratori iși doresc control total asupra serviceurilor prin impunerea contractelor de parteneriat. 

Contractele se încheie între asigurator și service pentru a repara autoturismul unui tert fără ca acesta sa cunoască termenii contractuali care guvernează această reparație.

Una dintre cele mai întâlnite impuneri este aceea de a stabili asigurătorul soluția tehnică de reparație. Altfel spus, asigurătorul stabilește dacă ușa avariata a autoturismului păgubit se repara sau se înlocuiește. 

Acuzații de manipulare a opiniei publice

Altfel spus, din dorința de a apăra interesele companiilor de reducere a pierderilor pe segmentul RCA, UNSAR si companiile care o formează își doresc sa reglementeze costul reparațiilor auto,  trecând aceasta limita in zona conflictului de interese deoarece societățile de asigurari, conform statutului acestora, trebuie sa plătească despăgubiri pentru a se aduce autoturismul la forma de dinaintea evenimentului, fără a se implica în activitatea de reparare a acestora. 

În realitate, prin acest comunicat de presă UNSAR încearcă manipularea opiniei publice pentru a modifica Legea nr. 132/2017 prin introducerea obligativității unui contract de prestări servicii între unitățile de service și societățile de asigurări.

Însă, scopul Legii nr. 132/2017 este acela de a proteja păgubiții în urma unor accidente rutiere, iar modificările cerute de societățile de asigurări vin tocmai în defavoarea acestor păbubiți, vizând exclusiv reducerea pierderilor lor sau majorarea profiturilor asigurătorilor.