Cine e vinovat în scandalul testelor de salivă din școli? Părinții au informații de ultimă oră

Cine e vinovat în scandalul testelor de salivă din școli? Părinții au informații de ultimă oră

La puțin timp după ce s-a aflat că școlile au rămas fără teste de salivă, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, le-a transmis părinților și profesorilor că unii furnizori nu și-au respectat contractele. În acest context, reprezentanții companiei DDS Diagnostic –care are pe stoc 2.400.000 de teste pentru școli – au dezvăluit că livrarea a fost îngreunată din cauza problemelor apărute cu transportul.

Amintim că părinții și profesorii și-au exprimat nemulțumirile pe rețelele de socializare pe fondul termerilor că săptămâna viitoare, copiii nu ar mai primi aceste teste de salivă.

În acest context, reprezentanții Ministerului Educației au adus transmis încă miercuri, într-o adresă trimisă DSU, că testele de saliva au fost epuizate. Ulterior, Raed Arafat s-a apărat dând vina pe furnizori.

Părinții și profesorii se întreabă în continuare ce se va întâmpla săptămâna viitoare? Vor fi suficiente teste de salivă în școli? Arafat a răspuns joi că, în ciuda tuturor acuzațiilor, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) răspunde doar de partea logistică.

Ne puteți urmări și pe Google News

Totodată, el a indicat că Oficiul National pentru Achizitii Centralizate (ONAC) - care nu aparține de DSU sau IGSU - face negocierea. „IGSU recepționează și distribuie unde primim indicațiile. Este un rol ca să sprijine autoritățile. Noi am primit acordurile-cadru de la ONAC semnate. Primul furnizor, 3 milioane de bucăți. Furnizorul nu a semnat contractul subsecvent.

Arafat a susținut că au fost probleme cu mai mulți furnizori

Al doilea furnizor, 5 milioane de bucăți livrate și distribuite. Al treilea, 1 milion de bucăți, cu prețul foarte! Prețul este de 3 ori mai mare peste cel mai mic preț. Dacă situația nu se rezolvă, vom merge pe linia asta: să contractăm, că au acord-cadru.

foto: ddsdiagnostic.com

A fost o negociere. Nu putem să spunem că ONAC a greșit, dar poate vin ceilalți cu prețuri mai rezonabile. Am avut altul (n.r. – s-a referit la compania DDS Diagnostic) cu 2,4 milioane de teste, care nu a livrat.

Mai avem încă unul cu 3 milioane de bucăți, dar nu a constituit garanția, doar a participat și nu a mai venit. Mai avem pe cineva cu 3 milioane de bucăți la prețul de 14 lei. E în așteptare.

Vedem ce se întâmplă. Colegii de la IGSU, având în vedere situația asta, au luat legătura cu companiile care au cantități de livrat în 17 și încearcă să aducă mai devreme. O să vedem mâine (n.r. - vineri) să vedem situația. ONAC va trebui să încheie noi acorduri-cadru, să facă încă o negociere, ca să ne pregătim pentru perioada postsărbători companiei DDS Diagnostic companiei DDS Diagnostic″, a declarat Raed Arafat.

Ministerul Educației a cerut lămuriri încă de miercuri

Mai trebuie spus că oficialii Ministerului Educației au cerut miercuri graficul livrărilor de teste de salivă pentru școli. Aici s-a ajuns după ce s-a constat că acelea care au rămas sunt insuficiente pentru săptămâna viitoare.

Foto: EEC-Razvan Valcaneantu - Arafat

Cererea adresată șefului DSU a fost trimisă în condițiile în care testele primite au fost distribuite integral către unitățile de învățământ pentru administrare în săptămâna 6-12 decembrie.

Diferența rămasă nu acoperă necesarul pentru săptămâna 13-19 decembrie și este insuficientă chiar și pentru prima administrare, de luni. Reprezentanții Ministerului Educației au mai solicitat celor de la DSU ca livrarea umătoarelor teste să se facă în ambalaj individual sau 2 teste/set.

„Compania DDS Diagnostic are pe stoc 2.400.000 de teste pentru școli, pe care le poate livra imediat. Ca urmare a solicitărilor venite din partea presei, referitoare la situația livrării testelor rapide COVID către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență - IGSU, destinate școlilor din România, venim cu următoarele precizări:

Reacția oficialilor unei companii la care s-a referit Arafat

DDS Diagnostic are în stoc cele 2,4 milioane de teste contractate, încă din data de 4 decembrie, dintre care 400.000 de teste au fost gata de livrare înainte de 2 decembrie 2021. IGSU nu a recepționat marfa și a trimis o notificare de rezoluțiune a contractului din cauza întârzierii livrării.

Pentru justificarea întârzierii livrării cu 30 de ore, compania DDS Diagnostic a furnizat toate documentele necesare, documente care demonstrează că intrarea în țară a transportului a fost întârziată din motive imprevizibile, independente de voința noastră.

Astfel, la data de 02.12.2021, am informat IGSU și am invocat apariția situației de forță majoră prevăzută în contract. Apoi Camera de Comerț și Industrie a României a emis Avizul privind existența cazului de forță majoră.

Subliniem că întreaga cantitate de teste este pe stoc și poate fi livrată de îndată, în interesul tuturor părților implicate și mai ales al elevilor, cadrelor didactice și funcționării sistemului de sănătate.

Forța majoră este justificată de contextul apariției crizei generate de tulpina Omicron, când lanțul de aprovizionare global/internațional (care include producție materie primă/componente, logistică, manipulare, transport logistic etc) a fost supus unor noi restricții, care nu puteau fi prevăzute la data semnării contractului.

foto: pixabay.com

Omicron a perturbat transporturile aeriene

Ca urmare, operatorul aerian ne-a anunțat că restul de 2 milioane de teste vor fi livrate cu întârziere de o zi la aterizare în România, fapt care a determinat o întârziere a livrării testelor DDS Diagnostic către IGSU cu 30 de ore. Am făcut tot ce a ținut de noi pentru a limita efectele forței majore.

«În acest sens, prezentăm și precizările domnului Mihai Stoica - CEO Cargo SLS, compania care a asigurat logistica și transportul în acest caz: Din cauza situației pandemice globale, toate fluxurile de aprovizionare marfă au fost perturbate grav.

Transportul maritim și feroviar au fost suprasolicitate în ultimele luni. Multe dintre companii au decis transferul mărfurilor pe modul de transport aerian, ceea ce a dus la cel mai mare nivel de încărcare al ultimilor ani.

Odată cu identificarea noii tulpini Covid Omicron - situație apărută cu câteva zile înainte de livrare și care nu putea fi prevăzută, piața s-a contractat și mai tare, măsurile de prevenție luate de toate țările au fost înăsprite, aceste măsuri afectând și mai puternic lanțurile de aprovizionare.

Această situație globală a impactat și transportul DDS efectuat de compania Turkish Airlines, una din cele mai renumite companii de transport aerian.

De la mărirea numărului de cazuri COVID în rândul echipajelor Turkish, până la aglomerarea aeroporturilor de tranzit și de destinație afectate de cererea foarte mare, toate acestea au dus la întârzierea livrării la timp a produselor companiei DDS Diagnostic.

Cu toate eforturile depuse de toți cei implicați în acest transport, s-a reușit ca impactul să fie minim și testele să ajungă în București cu o întârziere de doar 24 de ore față de termenul de livrare avizat inițial.»

Multe produse sunt fabricate în România

«Încă de la începutul pandemiei COVID-19, DDS Diagnostic a susținut autoritățile în demersul de limitare și stopare a acesteia. Echipa de cercetători a companiei s-a dedicat continuu în toată această perioadă realizării și producerii de teste rapide necesare depistării cazurilor pozitive și anticorpilor.

Rezultatele activității de cercetare s-au concretizat în producția testelor rapide de detecție Antigen, Anticorpi, RT-PCR specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2. Sperăm să putem face aceleași lucruri și în continuare», a declarat Dr. Dana Stan, CEO și Fondator DDS Diagnostic.

DDS Diagnostic furnizează soluții pentru laboratoarele medicale prin producția și comercializarea de kituri, reactivi și aparatură pentru diagnosticul in vitro.

Obiectivele companiei sunt axate pe susținerea economiei autohtone. De aceea, o parte semnificativă dintre produsele noastre sunt fabricate în România, la standarde UE.

Compania a susținut lupta împotriva pandemiei prin toată activitatea sa și a făcut donații de teste și material sanitar pentru școli, universități, teatre, evenimente.

Este furnizor important pentru lanțurile de retail și farmacii pe lângă laboratoarele din toată țara pe toata perioada pandemiei. Ultimul produs lansat de către DDS Diagnostic ca urmare a implicării companiei în limitarea și stoparea pandemiei a fost kit-ul de testare RT-PCR″, se arată în comunicatul remis de ddsdiagnostic.com.