Muntenegru va avea dificultăți în acest an cu serviciul unui împrumut în valoare de un miliard de euro acordat de China în 2014 pentru a demara construcţia primului tronson din autostrada care va lega portul Bar de ţara vecină Serbia.

Din cauza incapacității de a efectua plata către China, Muntenegru, ar putea fi nevoit să cedeze din teritoriu Chinei

În aceste condiţii, luna trecută, vicepremierul muntenegrean Dritan Abazovic a apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să ajute Muntenegrul să îşi refinanţeze creditul luat de la China, împrumut contractat de precedentul Guvern de la Podgorica, în ideea de a proteja o ţară candidată la aderarea la UE, pentru a nu deveni dependentă de China.

Întrebat despre această solicitare de ajutor, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat luni că fiecare ţară este liberă să adopte propriile decizii de investiţii, dar a adăugat că “UE nu rambursează împrumuturi contractate de la terţe părţi”.

În consecinţă, Muntenegru va trebui să găsească singur o soluţie pentru a gestiona împrumutul acordat de China, care a fost cheltuit pentru a construi un tronson de 44 de kilometri din viitoarea autostradă cu o lungime de 165 de kilometri, a apreciat purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar, care a adăugat însă că UE este dispusă să ajute Muntenegru să finanţeze construcţia celorlalte tronsoane din această autostradă, prin planul său de investiţii în valoare de nouă miliarde de euro destinat Balcanilor de Vest.

„Oferim un mix de granturi, garanţii şi împrumuturi preferenţiale de la o serie de instituţii financiare internaţionale precum Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare”, a spus purtătorul de cuvânt, subliniind că este vorba de o finanţare oferită în ”condiţii foarte attractive”.

China se mută lângă România

Muntenegru, ţară cu o populaţie de 622.000 de locuitori, avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, iar capacitatea sa de rambursare a datoriilor a fost afectată de pandemia de COVID-19, care i-a lovit principala sa sursă de venit, turismul.

Autostrada care va face legătura dintre portul Bar de la Marea Adriatică de ţara vecină Serbia este în prezent în mijlocul unei dezbateri cu privire la influenţa Chinei în Europa, atât în rândul ţărilor membre UE cât şi în rândul ţărilor care aspiră să adere la blocul comunitar, precum Muntenegru, Serbia, Macedonia de Nord şi Albania.

Pe măsură ce Beijingul îşi promovează strategia ”O centură. Un drum”, ţările sărace din Asia şi Africa au profitat de împrumuturile atractive oferit de China şi promisiunea unor proiecte transformatoare de infrastructură.

Comisia Europeană a spus că influenţa chineză este un motiv de îngrijorare. “UE este preocupată de efectele socio-economice şi financiare pe care le-ar putea avea unele investiţii chineze. Există  riscul unor dezechilibre macroeconomice şi dependenţei datoriilor”, a spus purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar.