Cea mai ecologică autostradă din lume. Cum va funcționa

Cea mai ecologică autostradă din lume. Cum va funcționa Sursa foto. Arhiva EVZ

Această autostradă este promisă orașului Dubai. Firma de design urban URB speră să mai adauge un proiect superlativ la catalogul orașului: cea mai „verde” autostradă din lume.

URB a publicat proiecte conceptuale pentru o autostradă de 64 de kilometri, care ar urma să transforme Sheikh Mohammed Bin Zayed Road, una dintre principalele centuri de trafic ale orașului, într-o „coloană vertebrală”, dotată cu tramvaie autonome, alimentate cu energie solară și cu un sistem inteligent de gestionare a traficului.

Baharash Bagherian, urbanist și fondator al URB, consideră că acest „proiect unic” ar face ca designul orașului să fie mai „centrat pe nevoile omului”.

„Dubai se extinde rapid, populația sa urmând să se dubleze aproape până la 8 milioane până în 2040”, a declarat Bagherian pentru CNN. „Această creștere necesită creativitate și inovare pentru a face față provocărilor actuale și viitoare”. „Trebuie să privim mobilitatea ca fiind mai mult decât simpla mișcare a oamenilor”, a adăugat el.

Ne puteți urmări și pe Google News

Tehnologie inteligentă și energie solară

Tramvaiul autonom alimentat cu energie solară este doar un aspect al sistemului de transport al autostrăzii propuse: deasupra liniei de tramvai, o rețea de zone verzi, parcuri și pasaje ar spori conectivitatea și accesibilitatea orașului, care în prezent este greu de parcurs pe jos.

Autostrada va integra, de asemenea, tehnologii inteligente, cum ar fi senzori pentru „internetul lucrurilor” (IoT), pentru a gestiona traficul și a optimiza utilizarea energiei.

Proiectele lui Bagherian permit încorporarea în șine a unor panouri solare de 300 megawați și a unui sistem de stocare, care ar alimenta linia de tramvai, precum și generarea de energie curată pentru aproximativ 130 000 de locuințe.

Iar spațiile verzi, inclusiv parcurile și grădinile comunitare, ar oferi spațiu pentru un milion de copaci, care ar contribui și la răcirea orașului și la îmbunătățirea calității aerului.

Un set unic de provocări pentru Dubai

Totuși, crearea celei mai „verzi” autostrăzi din lume într-un oraș deșertic nu este ușoară.

Emiratele Arabe Unite (EAU) au deja una dintre cele mai mari rate de consum de apă pe cap de locuitor din lume, consumând aproximativ 550 de litri pe persoană, pe zi (comparativ cu o medie de 310 litri în SUA, 150 de litri în Hong Kong și 144 de litri în Uniunea Europeană).

Cea mai mare parte din această cantitate nu este folosită ca apă potabilă, ci în agricultură și amenajări peisagistice, iar spațiile verzi ale țării utilizează cantități mari de apă. De exemplu, Dubai Miracle Garden - un parc de 72 000 de metri pătrați care prezintă 150 de milioane de flori vii - consumă 757 000 de litri (200 000 de galoane SUA) de apă în fiecare zi.

„Dubai prezintă un set unic de provocări: creșterea sa rapidă, populația diversă, extinderea urbană și condițiile climatice extreme”, a declarat Bagherian.

Pentru a combate aceste probleme, conceptul lui Bagherian include un „design peisagistic sensibil la apă”, care include floră autohtonă și plante rezistente la secetă, adaptate climatului arid, și sol amestecat cu zeolit, un cristal absorbant care ajută la reținerea apei.

Aceste „tehnici pasive” sunt completate de tehnologia inteligentă de irigare, a adăugat el, „care utilizează date în timp real pentru a ajusta programele de udare în funcție de nivelul de umiditate al solului, de prognozele meteorologice și de nevoile plantelor”.

O utopie urbană

Aceasta nu este prima incursiune a URB în proiectarea utopică a viitorului oraș. Propunerea sa pentru „Dubai Mangroves”  a fost dezvăluită la începutul acestui an, iar anul trecut a propus, de asemenea, o „autostradă” interioară de ciclism de 93 de kilometri numită The Loop, care ar putea ajuta locuitorii emiratului să renunțe la mașini.

Ca și Green Spine, niciunul dintre aceste proiecte nu a fost confirmat. Dar Bagherian spune că transformarea acestor proiecte conceptuale în realitate nu este atât de dificilă pe cât pare.

„Când descompuneți componentele proiectului, veți constata că nu există nimic nou din punct de vedere tehnologic, structural sau al materialelor”, a spus el, adăugând că inovația constă în modul în care aceste tehnologii sunt „integrate în mod creativ și perfect pentru a răspunde unor nevoi multiple”. Următorul pas implică implicarea entităților din sectorul public, pentru a oferi „sprijinul necesar, cadrul de reglementare și integrarea infrastructurii pentru a da viață acestui proiect ambițios”, a declarat Bagherian.

El este optimist că acest lucru se va întâmpla, deoarece proiectul se aliniază la Planul general urban 2040 al guvernului, iar planificarea urbană creativă este esențială pentru îndeplinirea acestor obiective. „Dubai este poziționat în mod unic pentru a transforma acest proiect în realitate”, a adăugat el.

Revista presei