CANNES 2018. Omagierea lui Marin Karmitz, producător al filmelor lui Lucian Pintilie
Editura Evenimentul si Capital

CANNES 2018. Omagierea lui Marin Karmitz, producător al filmelor lui Lucian Pintilie

Autor: | | 0 Comentarii | 179 Vizualizari

Cannes 2018. Ioan Lazăr, corespondent Evenimentul Zilei, se află la Cannes, de unde ne trimite detalii calde din culisele celui mai important festival de film din Europa.

Încercam, în corespondența precedentă, o trecere în revistă a prezențelor românești la Cannes-ul anului 2018. Aceasta se cere, desigur, lărgită. Am comis, însă, cu voia noastră, o omisiune, știind că foarte curând evenimentului respectiv îi vom acorda atenția meritată.

Este vorba de omagierea lui Marin Karmitz. Se poate spune că, de fapt, ziua de vineri, 11 mai, a fost consacrată acestuia, făcând parte dintr-un program devenit deja tradițional – Cannes Classics. Ni se reamintește fie că suntem contemporani cu mari cineaști, fie că opera lor se cuvine a fi anume celebrată. Uneori, momentul se construiește și prin invitarea personalității în festival. Este astfel rândul lui Marin Karmitz în cadrul acestui apropiat prim week-end al festivalului.

Mulți cinefili știu, desigur, despre cine este vorba. Celor mai tineri le propunem o fugară schiță biografică a sărbătoritului de azi de pe Coasta de Azur. Marin Karmitz s-a născut la București, la 7 octombrie 1938, având să plece din România la vârsta de 7-8 ani. A călătorit cu vaporul de la Constanța la Nisa. Se stabilește în Franța, unde și-a făcut mai târziu studiile în specialitățile cinematografului, la IDHEC(1957-1959). Devine curând cel mai tânăr asistent de regie din Franța, lucrând cu regizorul Pierre Kast. A fost, de asemenea, asistent la „Cleo de la 5 la 7”, celebrul film semnat de Agnes Varda, și ea prezentă la Cannes la această ediție. A lucrat cu Godard la unul din scheciurile incluse în „Șapte păcate capitale”.

Ioan Lazăr, corespondent Evenimentul Zilei

A venit curând și momentul intrării sale în producție, realizând „Nuit noire, Calcutta”(1964), după Marguerite Duras. Filmul următor, „Comedie” adapta o piesă a lui Samuel Beckett. Realizând trilogia politică alcătuită din „Sept jours ailleurs”(1967), „Camarades”(1969) și „Coup pour coup”(1972) a fost acuzat de maoism, ca adept al Stângii proletare.

Cam la atât se rezumă activitatea sa regizorală. Dealtminteri, înființând în 1967 MK2, se consacră activității de producție, după care, din 1974, se ocupă și de distribuția filmelor. Produce vreo sută de titluri pentru a distribui 400, având în posesie un catalog de 600 de filme. Deține în Paris 12 săli și 68 de ecrane, iar în Spania 10 săli cu 128 de ecrane. Rețeaua sa este una dintre cele mai mari, iar afacerile au înflorit. Aceasta a făcut ca, în 2009, să se situeze pe locul 491, într-un top al celor mai bogați oameni din Franța, cu o avere estimată la 40 milioane de euro. Din 2005 încredințează afacerea lui Nathanael, unul dintre cei doi copii ai săi. Și bilanțul artistic este impunător: 40 de filme în selecțiile Cannes-ului, 3 premii Palme d` Or, un Urs de Aur(Berlin), 3 Lei de Aur(Veneția), 3 nominalizări la Oscar, 25 de César-uri.

Președintele festivalului, domnul Pierre Lescure, ținea să amintească adeziunea la revolta cineaștilor din mai 1968, marcând astfel militantismul acestuia. Revăzând filmul său „Coup pour coup” (programat la 14,30, sala Bunuel) devine parcă și mai limpede tipul de cinema pe care l-a cultivat în întreaga sa carieră. Este un fals documentar, povestea unei greve spontane dintr-o intreprindere de textile unde majoritatea lucrătoarelor sunt femei. Felul în care, bucată cu bucată, sunt demontate stratagemele patronului denotă luciditatea și realismul abordării.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Cultură

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate