Nebunia Black Friday 2023. De ce nu ne putem controla creierul la cumpărături
- Emma Cristescu
- 10 noiembrie 2023, 10:26
Un expert în neuroștiințe a explicat ce se întâmplă în creierul oamenilor de Black Friday, ziua cu cele mai mari reduceri din an, și de ce cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie.
A început Black Friday 2023. Un expert în neuroștiințe a explicat de ce cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie de Black Friday, ziua cu cele mai mari reduceri din an. În creierul nostru există anumite sisteme de recompense, care stimulează senzația de plăcere, iar companiile profită de asta.
Sistemul de recompensă se activează de Black Friday
Sistemele de recompensă din creierul nostru se activează când vedem cuvinte precum Reducere sau Ofertă. Expertul în neuroștiințe Christian Elger a declarat că multă lume simte nevoia să cumpere lucruri inutile de Black Friday.
„De fiecare dată când aceste structuri sunt activate, diferite grupuri de neuroni sunt declanșate. Acestea stimulează senzația de plăcere. Acea senzație este atât de puternică, încât creierul nostru uită totul în acele momente”. Astfel, creierul este păcălit de faptul că avem un timp limitat pentru a prinde „cea mai mare reducere” și cumpărăm unele lucruri de care nu avem nevoie.
Provoacă dependență
Cercetările arată că shoppingul activează cel mai mult sistemul de recompense. Marea problemă este că sistemul de recompense provoacă foarte ușor dependență.
„Stimulează senzația de plăcere. Așa este creată dependența. Se aplică la heroină, în special cocaină, dar și altor amfetamine”, a explicat expertul în neuroștiințe pentru Deutsche Welle.
Expertul a explicat și de ce mariile companii aleg culoarea roșie în ziua cu cele mai mari reduceri. Magazinele își fac și foarte multă publicate de Black Friday.
Se creează impresia de normalitate și crezi că e un lucru obișnuit, pentru că toți cumpără câte ceva în Vinerea Neagră.
De ce cumpărăm lucruri inutile de Black Friday
Sunt patru mari factori care ne fac disperați să cumpărăm ceva în ziua cu cele mai mari reduceri: procentul mare al reducerii, urgența – magazinele ne spun că reducerile sunt disponibile doar pentru o anumită perioadă și într-o cantitate limitată, popularitatea de care se bucură un lucru și exclusivitatea.
Multe companii ne fac să credem că este ultima noastră șansă să cumpărăm anumite produse.
Psihologii ne recomandă să ne stabilim în mod clar prioritățile, dar și un buget, pentru a nu ne lăsa păcăliți de Black Friday. Ei ne mai sfătuiesc să ne controlăm și să verificăm dacă sunt cu adevărat reduceri sau nu, potrivit Deutsche Welle.