APIA critică suspendarea programului Rabla 2025: Lovitură gravă pentru industria auto
- Cristi Buș
- 18 iunie 2025, 23:43

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile avertizează asupra efectelor negative ale deciziei AFM privind suspendarea finanțărilor. Industria auto reclamă pierderi, scăderea vânzărilor și abandonul tranziției către mobilitatea electrică.
Suspendarea lansării programului Rabla 2025 a generat reacții puternice din partea industriei auto. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) a transmis miercuri un comunicat de presă în care critică dur decizia Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) de a amâna toate sesiunile de finanțare, inclusiv Rabla pentru persoane fizice, care urma să înceapă joi, 19 iunie.
Reprezentanții APIA susțin că această măsură are un impact negativ major asupra pieței auto, economiei și încrederii cetățenilor în politicile publice asumate.
APIA: „Decizie politică de ultim moment, cu efecte destabilizatoare”
„Condamnăm această decizie politică de ultim moment, care lovește direct în industria auto și, implicit, în economia națională, într-un moment în care sunt vitale măsuri de stimulare, nu de stagnare”, se arată în poziția oficială a APIA.
Organizația atrage atenția că lipsa de coerență și predictibilitate în politicile publice subminează încrederea mediului de afaceri, dar și a cetățenilor. În special, suspendarea programului Rabla este considerată o măsură care agravează incertitudinea într-un sector esențial pentru tranziția verde și modernizarea parcului auto național.

masini rabla / Sursa: Dreamstime.com
Scădere drastică a vânzărilor și regres pe segmentul electric
Potrivit datelor APIA, amânarea lansării Rabla 2025, program deja întârziat cu peste cinci luni, a generat efecte vizibile asupra pieței:
-
În luna mai 2025, înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 32,4% față de aceeași lună din 2024.
-
Per ansamblu, piața auto înregistrează o scădere de 12% în primele cinci luni ale anului.
-
Vehiculele electrice au înregistrat un recul de 41,2% față de perioada similară din 2024, situând România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în acest segment.
Aceste cifre sunt considerate de APIA ca fiind efectul direct al incertitudinilor și al absenței unui calendar clar pentru programele de sprijin.
Impact economic: contracte afectate, stocuri blocate, campanii suspendate
APIA atrage atenția că suspendarea finanțării afectează grav planificarea companiilor din sectorul auto — de la producători și importatori, până la dealeri și instituții de finanțare.
„Sunt afectate contracte deja semnate, stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat de autorități, campanii de promovare bugetate, precum și resursele mobilizate pentru procesarea cererilor. Toate acestea suferă un impact negativ major”, avertizează asociația.
Lipsa de stabilitate legislativă și financiară este considerată una dintre cele mai grave amenințări pentru buna funcționare a unui sector care contribuie semnificativ la PIB-ul național.
Efecte asupra tranziției ecologice: risc de abandon al mobilității electrice
Pe termen mediu și lung, APIA avertizează că suspendarea Rabla 2025 compromite obiectivele naționale și europene privind reducerea emisiilor de carbon, asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și alte angajamente internaționale.
„Demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitate electrică și riscul de abandon al tranziției către electro-mobilitate în România sunt semnale grave. În timp ce alte state accelerează această tranziție, România pare să o amâne”, afirmă APIA.
Dan Vardie (APIA): „Este inacceptabil ca politicile de mediu să devină instrumente de negociere politică”
Președintele APIA, Dan Vardie, a transmis un mesaj ferm autorităților, solicitând reluarea imediată a finanțărilor și un parteneriat real între stat și industrie.
„Suspendarea finanțării prin programul Rabla Auto 2025 lovește direct în pilonii industriei auto – de la lanțurile de producție și import, până la rețeaua de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave, atât la nivelul companiilor, cât și al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor”, a declarat Dan Vardie.
Poziția AFM: „Suspendarea e necesară pentru prioritizarea bugetară”
În replică, Administrația Fondului pentru Mediu a transmis, miercuri, un comunicat în care explică rațiunea deciziei de suspendare a tuturor sesiunilor de finanțare.
„Negocierile din ultimele zile în ceea ce privește constituirea unui nou guvern au scopul de a aduce echilibru și stabilitate. Tocmai de aceea este important ca noul guvern, împreună cu AFM, să prioritizeze alocările bugetare în funcție de nevoile actuale ale populației”, a declarat Florin Bănică, președintele AFM.
Reprezentanții instituției subliniază că decizia este una temporară și are scopul de a permite o reașezare echilibrată și sustenabilă a priorităților de finanțare. AFM a reiterat angajamentul său pentru susținerea programelor de mediu care au un impact direct asupra calității vieții.