Evenimentul Zilei > Social > Anunț oficial ANRE. Românii care au plătit în plus la facturi vor primi banii înapoi. Când se vor face calculele
Anunț oficial ANRE. Românii care au plătit în plus la facturi vor primi banii înapoi. Când se vor face calculele

Anunț oficial ANRE. Românii care au plătit în plus la facturi vor primi banii înapoi. Când se vor face calculele

Românii care au plătit în avans peste 100 de lei pentru factura de electricitate își vor primi banii înapoi. Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy, a explicat în ce condiții vor fi returnate sumele încasate în plus și când e va întâmpla acest lucru. Declarațiile sale vin în contextul anunțului făcut de ANPC care a demarat controale la furnizorii de energie electrică, pentru a verifica modul în care sunt calculate facturile emise către consumatori.

Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy, a explicat furnizorii de electricitate vor returna românilor banii plătiți în plus la facturile de energie.

„Există o prevedere în ordonanța 27. După ce se închide anul 2022, când avem tot consumul pe anul 2022, ceea ce se întamplă la sfârșitul lunii ianuarie 2023 – cei care trec dintr-o categorie în alta, în jos, adică au fost între 100 (kwh – n. red.) și 300 (kwh – n. red.) și au reușit să reducă sub 100 (kwh – n. red.) consumul mediu lunar, pe 2022, a fost sub 100 (kwh – n. red.), în luna februarie li se restituie diferența.

Și la fel, și cei care au fost peste 300 (kwh – n. red.) și reușesc să intre sub 300 (kwh – n. red.), în 2022, în februarie vor primi diferențele plătite. Se vor restitui de către furnizori si furnizorii vor primi diferența de la bugetul de stat”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte al ANRE, conform unei declarații la Realitatea TV.

Zilele trecute, ANPC a demarat controale la furnizorii de energie electrică, pentru a verifica modul în care sunt calculate facturile emise către consumatori. Controalele au loc în condițiile în care a crescut numărul de reclamații făcute de consumatori în legătură cu modul de calculare a facturilor la energie electrică. În acest context, ANPC reaminteşte consumatorilor că atunci când sunt nemulțumiți de modul în care a calculată o factură trebuie să ia legătura cu operatorul economic. Iar dacă acest dialog sau informaţiile primite nu sunt satisfăcătoare ei pot să facă sesizare pe site-ul ANPC.

 

Vina pentru facturile uriașe aparține operatorilor

Secretarul de stat în Ministerul Energiei Dan Drăgan a declarat că mulți consumatori au primit facturi de regularizare cu sume foarte mari, după mult timp deoarece operatorii nu au citit contoarele. El a precizat că vina aparține acestor operatori care trebuie să îşi asume eroarea.

„Referitor la faptul că unii dintre consumatori au primit facturi de regularizare, datorită necitirii contoarelor o perioadă lungă de timp, cu siguranţă vina este a operatorului de distribuţie care trebuie să îşi asume această eroare. Este foarte important ca facturarea energiei, această regularizare, să se facă împărţită pe tot intervalul pe care îl acoperă, pentru că preţul energie nu este cel din momentul acesta şi regularizarea se întinde pe o perioadă mai lungă de timp”, a spus secretarul de stat.

Oficialul a precizat că Mnisterul Energiei nu poate să controleze şi să penalizeze companiile dacă deviază de la un comportament normal.

„Cu siguranţă este o eroare faptul că nu s-au citat şi nu s-au măsurat consumurile în perioadele normale, cum sunt ele stabilite prin reglementare şi aici două instituţii sunt îndrituite să aplice legea şi să ia măsurile corespunzătoare, vorbim de ANRE şi de ANPC. Citirea, autocitirea de către consumator este un procedeu prin care se realizează o dublă verificare a datelor pe care operatorul, în mod normal trebuie să le citească la numite intervale de timp”, a spus Dan Drăgan.