Anul școlar 2025-2026. Măsura obligatorie care schimbă regulile după un deceniu

Anul școlar 2025-2026. Măsura obligatorie care schimbă regulile după un deceniuElevi. Sursa foto: diez

Din anul școlar 2025-2026, toate unitățile de învățământ din România vor fi obligate să folosească catalogul electronic integrat în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Deși acest instrument digital a fost dezvoltat și plătit încă din 2013-2014, el nu a fost utilizat până acum în sistemul școlar.

Ce schimbări aduce anul școlar 2025-2026

Ministrul a explicat că instrumentul va deveni operațional în toate școlile din România. Daniel David a subliniat că digitalizarea reprezintă un pas esențial în modernizarea școlilor și în reducerea birocrației administrative.

Catalogul electronic a fost dezvoltat cu bani obținuți prin Fondul Social European, parte a Programului Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative (PODCA) 2007–2013. Cu toate acestea, din cauza unor decizii administrative și a unor limite tehnice, modulul a rămas nefolosit aproape un deceniu.

Acesta permite introducerea și gestionarea notelor, absențelor și mediilor elevilor.

Părinții pot verifica situația școlară

Acesta permite introducerea și gestionarea notelor, absențelor și mediilor elevilor. Prin intermediul „Carnetului virtual de elev”, părinții pot avea acces la situația școlară a elevului în orice moment.

Catalog electronic

Catalog electronic/Sursa foto: suntparinte.md

Ministrul a explicat și motivele pentru care catalogul nu a fost până acum implementat pe scară largă.

„Modulul catalog proiectat în SIIIR are un scop mai mult statistic (…), nu este optimizat pentru dispozitive mobile, ceea ce îl face dificil de utilizat în practică (…). A fost construit în 2014, iar între timp și legislația din educație s-a schimbat semnificativ”, a spus oficialul.

În plus, întreținerea modulului catalog nu a fost finanțată la fel ca pentru alte componente ale platformei SIIIR, care sunt utilizate constant.

Anul școlar 2025-2026. Detalii despre catalogul digital

În paralel cu reactivarea catalogului SIIIR, școlile vor putea folosi în continuare aplicații comerciale pentru catalogul electronic, însă acestea nu vor putea înlocui obligația de a utiliza sistemul ministerului.

„Îl văd ca demers de bază obligatoriu (…). Utilizarea altor demersuri mai avansate, de dorit compatibile/interoperabile cu cel de bază, rămâne acum la decizia școlii, atâta timp cât sunt plătite din venituri proprii”, a explicat Daniel David, potrivit Edupedu.

Pe termen lung, ministerul pregătește o platformă informatică integrată, mai complexă, care va conecta toate bazele de date și aplicațiile digitale din educație, proiect ce urmează să fie depus pentru finanțare în toamna acestui an prin programul POCIDIF. Această platformă va transforma catalogul într-un modul al unui sistem informatic amplu, menit să gestioneze întregul proces educațional.

Noua inițiativă a ministrului Daniel David poate reprezenta un punct de cotitură pentru digitalizarea sistemului de învățământ românesc.

Mai multe inițiative eșuate

Până în prezent, digitalizarea cataloagelor școlare în România a înregistrat mai multe inițiative, însă acestea nu au fost duse până la final.

Istoricul acestor proiecte include:

  • SIIIR (2013–2014) – primul catalog electronic dezvoltat cu fonduri europene prin programul PODCA. Deși finalizat și funcțional, modulul nu a fost niciodată implementat efectiv în școli.
  • SIMS (2019) – un proiect în valoare de 40 de milioane de euro, susținut de finanțare europeană. Ministerul Educației a renunțat la el fără a iniția o licitație.
  •  SIMS–PNRR (2023–2024) – o nouă tentativă de implementare a unui catalog electronic modern, finanțată prin PNRR. Proiectul a eșuat din cauza lipsei de timp pentru implementare.
  • SIMS–POCIDIF (2025–2026) – proiectul cel mai recent, aflat în faza de planificare, anunțat ca parte a unei platforme informatice extinse ce urmează a fi finanțată din fonduri europene, prin programul POCIDIF. Aceasta ar trebui să integreze toate aplicațiile digitale utilizate în sistemul de învățământ.