Anghel Saligny. 100 de ani de la moartea unui geniu al ingineriei românești
- Florian Olteanu
- 17 iunie 2025, 21:43

Anghel Saligny - Centenarul morții sale. Anghel Saligny a lăsat în istoria ingineriei românești exemple nemuritoare.
Inginerul Anghel Saligny este legenda ingineriei românești. De numele său se leagă construcții legendare precum Podul Carol I de la Cernavodă și ansamblul de silozuri, tunelul urban feroviar de la Constanța.
Anghel Saligny - originea și ascensiunea
Părinții săi primind cetățenia română, Anghel Saligny, fratele său mai mare Alfons și sora sa mai mică Sofia au primit cetățenia română. La naștere, a primit numele de botez Leon Anghelus de Saligny. S-a născut la Liești, la 19 aprilie 1854 și a copilărit la Focșani. Aici, tatăl său a avut o școală privată.
Documentele de arhivă arată că la Focșani nu a avut note bune. Fiind educat de un francez, tatăl său, Anghel avea în al patrulea an de liceu la Focșani (1868-1869) note mici la Limba Franceză. Vorbim de 7 și 8 și puține note de 10. La Matematică, primise numeroase note de 5 și 6!
Anghel Saligny un student de excepție la Berlin
La Berlin, ca și la Potsdam, accentul cădea pe o educație specializată, pragmatică. Acolo, tânărul Anghel Saligny a fost unul dintre cei mai buni studenți. Asta în condițiile în care, construcția podurilor era predată de profesorul Schwedler, sistemele de construcții hidraulice erau predate de către profesorul Franzius. Profesorul Mehrtens preda construcțiile feroviare, un domeniu considerat în avânt atât în Europa cât și peste Ocean.
Un fost coleg al său de școală a rămas surprins să audă că în România, marile construcții precum Podul de la Cernavodă, silozurile de la Constanța, linia ferată Ploiești-Predeal au fost realizate chiar de Anghel Saligny.
Data de 14/26 septembrie 1895 marchează inaugurarea spectaculosului pod peste Dunăre, feroviar, proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny, între Fetești și Cernavodă, Constanța fiind legată feroviar de București. Podul traversa și traversează atât brațul Borcea cât și firul principal al Dunării.
S-a spus că el însuși a stat într-o barcă sub pod, atunci când primul tren a traversat podul dinspre Fetești, spre Cernavodă. Deși inițial, podul s-a numit Podul Regele Carol I, comuniștii au decis să-l redenumească folosind numele lui Saligny constructorul podului.
Decesul
Anghel Saligny a decedat la 17 iunie 1925, la București. De-a lungul vieții sale de inginer, a educat generații de ingineri ai Politehnicii. A fost membru titular al Academiei Române.