Prețurile mărfurilor au crescut în această perioadă la nivel mondial, fie că este vorba despre produse alimentare, materiale de construcții sau case, autoturisme servicii.
Recuperarea economică post-pandemie este în plină desfășurare, iar pe măsură ce economiile se redeschid cererea este în creștere, în timp ce lanțurile de aprovizionare se confruntă cu lipsa materiilor prime. Acestea au dus la o explozie a prețurilor în economie, după cum arată o analiză CNN.
Astfel, companiile care au fost nevoite să se închidă și să renunțe la personal, în contextul pandemiei, se confruntă acum cu numeroase probleme. Acestea încearcă să-și reînnoiască stocurile, după recesiunea de anul trecut, iar acest lucru pune presiune pe lanțurile de aprovizionare și pe transportatori. Lipsa containerelor de transport maritim și blocajele din porturi au nu au făcut decât să crească costurile cu transportul în întreaga lume. La asta se adaugă și atacurile cibernetice, blocajul din Canalul Suez etc.
Specialiștii în economie își pun întrebarea dacă penuria de produse și creșterea de prețuri sunt doar efecte temporare ale pandemiei sau dacă asistăm la o nouă schimbare de paradigmă în economia mondială. Iar acest lucru ar putea duce la creșterea costurilor și o noul escaladare a inflației.
Prețurile carburanților afectează economiile
Inflația a crescut, în țările care aparțin Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, în luna aprilie, la cel mai înalt nivel din 2008. Creșterea prețurilor la energie a dus inflația medie anuală în țările OECD la 3,3%.
Prețul petrolului a atins cel mai înalt nivel din ultimii 7 ani și aproape în ciuda faptului că anul trecut a atins cote minime istorice. Prețul Brent, reperul global, a scăzut sub 20 de dolari pe baril în aprilie anul trecut, după ce restricțiile din pandemie au dus la scăderea cererii.
De atunci, Brent a tot crescut și a ajuns la peste 70 de dolari pe baril. Un fenomen similar se întâmplă și cu o serie de mărfuri, industrii și produse.
„Nu am avut niciodată ceva atât de violent și de rapid, atât în ceea ce privește căderea, cât și revenirea. Este clar că revenirea economică a creat o mulțime de perturbări, nu doar în lanțurile de aprovizionare, ci și în modelele de afaceri”, spune George Calhoun, directorul în cadrul institutului de tehnologii din New Jersey.
Industria auto se confruntă cu probleme
Industria auto este un exemplu al modului în care evenimentele din anul trecut au produs schimbări în lanțurile de aprovizionare, care acum afectează creșterea prețurilor. Pandemia a închis temporar fabricile de automobile anul trecut, în timp ce recesiunea care a urmat a îngropat vânzările.
Când producătorii de autovehicule au redus producția, comenzile pentru microcipuri au scăzut, iar producătorii de semiconductori au redistribuit surplusul către companiile care produc smartphone-uri, laptopuri și console de jocuri, la mare căutare în timpul pandemiei.
Când vânzările de mașini au revenit mai repede decât se aștepta, producătorii s-au trezit într-o criză acută de cipuri. Deficitul a forțat producători auto să-și reducă producția, iar acest lucru a dus la creșterea prețului la autovehicule noi și la creșterea cererii de mașini second-hand. Acestea au devenit una dintre principalele surse de inflație din Statele Unite.
Prețul mașinilor și camioanelor uzate din Statele Unite a crescut cu 10% în mai, față de luna precedentă, cea mai mare creștere din 1953. Prețurile au crescut cu 21% față de anul trecut, făcând din mașinile second hand principalul motor al creșterii din aprilie a prețurilor de consum din SUA.
Prețurile mărfurilor cresc
După pandemie, costul materiilor prime necesare pentru producția bunurilor de larg consum au cunoscut majorări. Investițiile în tehnologii ecologice se adaugă, de asemenea, la cererea puternică de metale precum aluminiul și cuprul, utilizate la vehiculele electrice.
Minereul de fier, cuprul și oțelul, utilizate pentru fabricarea de mașini, case și aparate electrice, s-au scumpit și au atins niveluri record în ultimele săptămâni. Indicele Bloomberg Commodity Spot, care urmărește schimbările de preț pe o gamă largă de metale și produse agricole, a crescut cu aproximativ 60% în ultimul an.
Creșterea costurilor a împins inflația în China la cel mai înalt nivel din ultimii 13 ani. Indicele prețurilor de producție al țării, care măsoară costul bunurilor vândute întreprinderilor, a crescut cu 9% în luna mai față de anul 2020, potrivit datelor guvernamentale publicate miercuri.
Creșterea costurilor materiei prime determină Procter & Gamble și Kimberly-Clark să crească prețurile produselor de uz casnic, cum ar fi tampoane, scutece și hârtie igienică.
O serie de crize a dus la creșterea prețurilor
Blocajul Canalului Suez în luna martie a întârziat expedierea de bunuri, iar seceta din America de Sud a afectat producția de porumb și zahăr. Valul de frig din Texas și atacul cibernetic au dus la creștere prețurilor combustibilului, în timp ce focarul de Covid-19 din India a perturbat lanțurile de aprovizionare.
JBS Meat, un important producător de carne de vită și porc, a suferit un atac cibernetic care a forțat compania să închidă fabricile din America de Nord și Australia săptămâna trecută.
Prețurile la alimente cresc deja din cauza cererii de produse agricole, cum ar fi porumbul și soia, în special în China.
Vremea uscată din Brazilia, Thailanda și Europa a influențat producția, în timp ce Rusia, principalul exportator mondial de grâu, a implementat o taxă de export pentru a spori aprovizionarea internă.
Prețurile globale la alimente au crescut pentru a douăsprezecea lună consecutiv în mai, potrivit Organizației ONU pentru Alimentație și Agricultură.
Costurile logistice și ale forței de muncă cresc
Lipsa forței de muncă a devenit, o problemă în Europa, este parțial legată de viteza cu care economiile s-au redeschis și este posibil să se normalizeze odată cu trecerea pandemiei.
În Germania, inima industrială a Europei, întreruperile lanțului de aprovizionare exacerbate de blocajul Canalului Suez explică scăderea neașteptată a comenzilor industriale în aprilie.
Comportamentele se schimbă sub noile presiuni economice
Având în vedere creșterea prețurilor pe rafturile magazinelor și în datele oficiale, întreprinderile și consumatorii se așteaptă la o inflație în creștere. Dacă întreprinderile și consumatorii consideră că prețurile mari sunt o tendință pe termen lung, ei își pot schimba comportamentele într-un mod care determină persistența presiunilor pe prețuri.
De exemplu, muncitorii ar putea cere salarii mai mari, forțând companiile să crească prețul bunurilor.