Ajutorul de deces, înainte sau după înmormântare. Procedura și condițiile de acordare

Ajutorul de deces, înainte sau după înmormântare. Procedura și condițiile de acordareÎnmormântare Sursă foto: dreamstime.com

Ajutorul de deces este o sumă acordată de statul român pentru a sprijini financiar familiile în cazul decesului unui asigurat, pensionar sau membru de familie al acestora.

În 2025, cuantumul și procedura de acordare a acestui ajutor au fost actualizate conform legislației în vigoare.

Ce este ajutorul de deces?

Ajutorul de deces este o prestație socială oferită în cazul decesului:

Această sumă este menită să acopere, integral sau parțial, cheltuielile ocazionate de deces.

Cuantumul ajutorului de deces în 2025

Conform Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), începând cu 13 februarie 2025, cuantumul ajutorului de deces este următorul:

  • 7.567 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului;

  • 3.784 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.

Pentru perioada 1 ianuarie – 12 februarie 2025, se aplică cuantumurile stabilite prin Legea nr. 422/2023.

Cine poate solicita ajutorul de deces?

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care poate fi:

  • soțul/soția supraviețuitor;

  • copilul;

  • părintele;

  • tutorele sau curatorul;

  • orice persoană care dovedește cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în lipsa unei solicitări din partea persoanelor menționate anterior.

În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, ajutorul se acordă acestora din urmă, notează www.cnpp.ro.

Loredana Chimoiu petitie inmormantare covid

Documente necesare pentru acordarea ajutorului de deces

Pentru a solicita ajutorul de deces, este necesară depunerea următoarelor documente la casa teritorială de pensii:

  1. Cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 11 la norme);

  2. Certificat de deces (original și copie);

  3. Act de identitate al solicitantului (original și copie);

  4. Acte de stare civilă ale solicitantului care atestă gradul de rudenie cu decedatul (original și copie);

  5. Dovada cheltuielilor ocazionate de deces (original);

  6. Adeverință care atestă că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), dacă este cazul;

  7. Act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale care atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original), dacă este cazul;

  8. Dovada calității de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;

  9. Declarație pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar la data decesului, după caz;

  10. Procură specială, dacă este cazul;

  11. Extras de cont, dacă se solicită plata prin transfer bancar.

Este important de menționat că, după efectuarea plății ajutorului de deces, casa teritorială de pensii va înscrie pe versoul certificatului de deces original mențiunea "ACHITAT", data, semnătura și ștampila.

Termenul de solicitare

Ajutorul de deces poate fi solicitat în termen de 3 ani de la data decesului. Depășirea acestui termen poate duce la pierderea dreptului de a primi ajutorul.

Unde se depun documentele?

Documentele se depun la casa teritorială de pensii de care aparține asiguratul sau pensionarul decedat. În cazul în care solicitantul este o persoană juridică (de exemplu, o firmă de servicii funerare care a suportat cheltuielile), sunt necesare documente suplimentare, precum:

  • Cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 12-a sau 12-b, după caz);

  • Împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică;

  • Act de identitate al reprezentantului legal;

  • Dovada cheltuielilor ocazionate de deces;

  • Contract de prestări servicii cu persoana juridică;

  • Procură specială;

  • Extras de cont.