Viața la bloc. Reguli neștiute despre utilizarea spațiilor comune

Viața la bloc. Reguli neștiute despre utilizarea spațiilor comune Bloc de apartamente Sursa foto: Unquintu | Dreamstime.com

Puțini români cunosc toate detaliile legate de folosirea spațiilor comune din bloc. Acestea pot fi folosite de locatari în egală măsură, având obligații legate costuri și întreținere. Spălătoria, subsolul, casa scării sau etajul tehnic se află în responsabilitatea tuturor celor care locuiesc în clădire.

Viața la bloc. Ce trebuie să știe proprietarii despre spațiile comune

Spațiile comune din bloc vor putea fi atribuite proprietarilor de locuinţe dacă este îndeplinită o condiție principală. De altfel, dacă drepturile altor deţinători de apartamente nu sunt afectate, părțile comune pot fi utilizate de un singur locatar.

Bloc, viața la bloc

Viața la bloc. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Concret, ceilalți proprietari trebuie să aibă posibilitatea de a folosi instalaţii comune sau să nu le fie restricționat accesul pe proprietatea personală.

Spațiile care nu se pot da în folosință unui singur locatar

Conform legii, spații care fac parte din căile de acces în bloc, spațiile de la intrarea în lift sau holuri aflate în fața apartamentului altui proprietar nu vor putea fi atribuite unui singur proprietar.

Ne puteți urmări și pe Google News

În plus, darea în folosința exclusivă a unui deținător de apartament a acestor spații se poate face doar cu acordul tuturor locatarilor. Mai mult, contractele semnate în acest sens nu au valabilitate nelimitată, expirând după maxim 12 luni de la semnare.

Constatarea încetării destinației de folosință comună pentru părțile comune se face prin hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari adoptată în unanimitate de către proprietarii din condominiu", conform legii.

Viața la bloc. Reguli pentru toți locatarii

Legea prevede ca toate suprafețele coase din rândul spațiilor comune să fie înscrise în cartea funciară.

Viața la bloc

bloc / Sursa foto: Photo 94726937 © Pisit Habha | Dreamstime.com

Până la acest pas, este necesară hotârârea adunării generale a asociației a proprietarilor.  Conform procedurii, se constată încetarea destinației de proprietate comună a spațiului și se recepționează documentația cadastrală pentru recalcularea cotelor-părți indivize.

De asemenea, se va încheia acord privind încetarea destinației de folosință comună. Veniturile obținute din închirierea spațiilor comune aparţin asociaţiei de proprietari. Potrivit legii, acestea „alimentează numai fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi nu se plătesc proprietarilor”.

Reprezentanții asociațiilor de proprietari au obligația de a prezenta semestrial veniturile respective, precum și eventualele cheltuieli legate de reparații.