Ungaria își face companie națională de transport

Ungaria își face companie națională de transporttren ungaria / sursa foto: https://www.mavcsoport.hu/

Ungaria își face companie națională de transport, în condițiile în care fondurile UE destinate pentru dezvoltarea căilor ferate sunt blocate de Bruxelles pe o perioadă nedeterminată, din motive politice.

Ungaria își restructurează compania feroviară

La începutul anului viitor structura grupului de transport feroviar MÁV va fi restructurată prin comasarea în 3+1 mari unități organizatorice, și va fi înființată compania națională de transport, a declarat secretarul de stat responsabil cu transportul în Ministerul Construcțiilor și Transporturilor (ÉKM), Bálint Nagy, la un eveniment organizat de Sindicatul Liber al Inginerilor și Tehnicienilor, citat de MTI.

Odată cu separarea zonei de management al căii ferate va fi creată MÁV Pályaműködtetési Zrt. (operatorul căilor ferate), iar Centrul de Servicii MÁV (MÁV Szolgáltatóközpont Zrt.), care va avea aproximativ 30.000 de lucrători, va fi format din fuziunea grupului MÁV și a societăților Volánbusz și MÁV-HÉV, activitățile conexe fiind susținute de MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. Activitatea celor trei mari unități va fi armonizată de MÁV Zrt, ca societate de management de grup.

Bálint Nagy a subliniat că în structura transformată procesele care implică mai multe unități organizaționale vor fi accelerate, receptivitatea va fi mai mare, iar odată cu integrarea mai strânsă a societății Volán se poate realiza acel gen de gândire comună care poate fi numită drept comunitate tarifară națională.

Bálint Nagy a menționat, totodată, că autobuzul și calea ferată vor deservi pasagerii nu în competiție între ei, nu trăind unul lângă altul, ci printr-o relație de cooperare.

Ungaria a cumpărat partea austriecilor din GYSEV

Secretatul de stat a amintit că statul ungar a cumpărat de la grupul austriac Stabag Zrt din Ungaria cota de afaceri deținută la societatea GYSEV Zrt., astfel are o majoritate de două treimi în cadrul companiei. Scopul este ca în 2025, GYSEV să se poată implica mai bine în operarea transportului ungar pe partea de vest a țării.

Potrivit lui Bálint Nagy, timpul este un factor inevitabil în dezvoltarea atât a infrastructurii, cât și a materialului rulant. După cum a spus acesta, lungimea rețelei feroviare din Ungaria este de 8.218 kilometri, din care 6.926 kilometri sunt folosiți pentru traficul de călători, iar din asta 3.347 de kilometri, respectiv aproximativ cincizeci la sută din tronsoanele de cale ferată utilizate pentru traficul de pasageri, au limite de viteză și probleme tehnice.

Fondurile UE pentru căile ferate, blocate de Bruxelles

Secretarul de stat a subliniat că fondurile UE destinate pentru dezvoltarea căilor ferate sunt blocate de Bruxelles pe o perioadă nedeterminată, din motive politice, astfel că investițiile vor putea fi începute cu ajutorul fondurilor proprii și al împrumuturilor.

„La începutul anului viitor avem în vedere să luăm un împrumut de un miliard de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI), sumă care va fi suplimentată cu un miliard de euro din fonduri proprii. În acest fel, pot fi lansate investiții în valoare totală de aproximativ 800 de miliarde de forinți, care vor avea un efect pozitiv asupra rețelei feroviare a unor regiuni întregi, respectiv asupra întregii țări”, a declarat secretarul de stat, care a menționat că vor fi intervenții, vor fi modernizate tronsoane care vor avea efecte dincolo de ele însele.

tren ungaria

tren ungaria / sursa foto: https://www.mavcsoport.hu/

Prin îmbunătățirea capacității unei linii de cale ferată sau prin creșterea vitezei căii ferate, va putea fi îmbunătățit în mod sistematic mersul trenurilor.

De asemenea, vor fi renovați 317 kilometri de porțiuni de cale ferată, dintre care 50 de kilometri vor fi electrificați, vor fi desființate indicatoarele lente, adică limitele de viteză, pe 119 kilometri, iar 490 de kilometri de cale ferată vor fi plasați sub managementul central al traficului de ultimă generație.

Ungaria vrea trenuri noi

Pe lângă reabilitarea liniilor feroviare, se lucrează și la reînnoirea materialului rulant, iar consolidarea efectivului de vehicule va fi realizată în trei moduri: prin achiziționarea de noi vehicule, închirierea vehiculelor uzate, întreținerea țintită a vehiculelor retrase temporar și repunerea lot în funcțiune cât mai curând posibil.

Secretarul de stat a subliniat: ca o intervenție imediată, a început reînnoirea a o sută de trenuri, care în prezent erau parcate în mare parte pe șinele de depozitare din lipsă de piese de schimb. Jumătate dintre vagoane sunt vagoane IC, celelalte fiind vagoane pentru distanțe lungi sau sunt vagoane de dormit.

Toate trenurile trebuie date în folosință până la sfârșitul anului 2025, majoritatea până în vara viitoare, pentru următorul sezon de vârf.

Ce urmează pentru MÁV

Bálint Nagy și-a exprimat recunoștința față de nivelul de pregătire al celor 53.000 de angajați ai grupului MÁV, fără de care nu ar fi posibil să se deservească cei aproximativ 4,5 milioane de pasageri în acest moment.

Numărul de pasageri este din nou în creștere datorită transformării structurii biletelor și a abonamentelor, a sistemului de tarife și a reducerilor.

Grupul MÁV a vândut până acum peste 13 milioane de abonamente de transport județean și național, iar datorită noilor tarife bazate pe aceste abonamente, familiile pot economisi zeci de mii de forinți pe lună.

În medie, 900.000 de abonamente de transport național și județean au fost vândute pe lună în ultimele șase luni, respectiv, 300.000 pentru transport național și 600.000 pentru transport județean.