Decretul semnat de Medvedev, chiar în ziua demisiei sale, prevede alocarea sumei de 127 miliarde de ruble (1,85 miliarde de euro) pentru construirea unui spărgător de gheață cu propulsie nucleară, mai mare decât orice navă de acest tip care a navigat vreodată în apele înghețate ale Arcticii.

Chiar dacă Rusia deține singura flotă de spărgătoare de gheață atomice din lume, planurile strategice ale Moscovei în regiunea arctică, unde se află uriașe zăcăminte de gaz și petrol, au nevoie de nave din ce în ce mai mari și mai puternice.

Gigantismul arctic

Noua navă se înscrie în ceea ce criticii Kremlinului numesc „gigantismul arctic” al lui Putin. Astfel că noul spărgător de gheață din clasa Lider va avea un deplasament de nu mai puțin de 55.000 de tone, mult mai mult decât deplasamentele actuale ale spărgătoarelor de gheață din clasa Arktika, precum „Yamal” și „50 Let Pobedy”.

Decretul lui Medvedev indică și sursa finanțării: Rosatom, compania nucleară de stat, însărcinată de Putin cu infrastructurile rutei maritime a Nordului și cu exploatarea flotei spărgătoarelor de gheață cu propulsie nucleară din Murmansk.

Suma este alocată pentru perioada 2020-2027, fiind prevăzută construirea a trei spărgătoare de gheață din clasa Lider, cu livrări prevăzute începând cu 2027 până în 2035, scrie The Barents Observer.

Cu o capacitate să treverseze o gheață groasă de 4,1 metri, navele din clasa Lider pot naviga, practic, în toată perioada anului.