UE respinge propunerea chineză privind prețul minim al mașinilor electrice

UE respinge propunerea chineză privind prețul minim al mașinilor electrice Mașină electrică. Sursa foto: Pixabay

Bruxelles-ul a refuzat o propunere venită din partea guvernului chinez de a stabili un preț minim de 30.000 de euro pentru vehiculele electrice importate din China. Beijingul spera ca această măsură să prevină impunerea unor tarife din partea Uniunii Europene, care urmează să intre în vigoare luna viitoare. Decizia introducerii de taxe vamale e către UE la mașinile electrice din China marchează un nou punct de tensiune între cele două entități, amplificând cea mai mare dispută comercială din ultimul deceniu.

Tarifele și subvențiile – miza conflictului

Investigația UE privind subvențiile oferite de China pentru producția de vehicule electrice a dus la respingerea ofertei de preț minim de către Comisia Europeană. Bruxelles-ul consideră că problema nu se rezumă doar la prețurile competitive ale mașinilor electrice chineze, ci și la subvențiile primite de producătorii chinezi, care le permit să concureze agresiv pe piața europeană.

Conform surselor citate de Reuters, prețul mediu de vânzare al unui vehicul electric în China este de aproximativ 32.000 de euro, semnificativ mai mic decât în Europa, unde prețurile ajung în medie la 66.000 de euro.

Producătorii chinezi, beneficiind de acces la materii prime ieftine și subvenții guvernamentale, pot vinde vehicule la prețuri mult sub cele practicate de producătorii europeni. Modelele chinezești, precum Seagull de la BYD, sunt disponibile pe piața locală la prețuri sub 10.000 de euro, dar sunt vândute în Europa la prețuri mult mai mari, evidențiind marja de flexibilitate a producătorilor chinezi.

Discuții tensionate și amenințări cu tarife majorate

În contextul negocierilor, Comisia Europeană a clarificat că respingerea propunerii chineze nu vizează doar pragurile de preț, ci și sprijinul guvernamental acordat industriei auto din China. Dacă nu se ajunge la un acord, UE plănuiește să impună tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice importate din China, începând cu 31 octombrie 2024, pentru o perioadă de cinci ani.

Aceste tarife ar urma să afecteze producători de renume precum BYD și SAIC, care au reușit să își mențină prețurile atractive în Europa, în ciuda prețurilor reduse practicate în China. În schimb, Beijingul a reacționat prin impunerea unor măsuri antidumping temporare asupra importurilor de coniac din UE, vizând marci de lux precum Hennessy și Remy Martin, într-o escaladare evidentă a tensiunilor comerciale dintre cele două părți.

Un acord între China și UE pare tot mai îndepărtat

China speră să negocieze un acord care să evite tarifele, propunând un mecanism de „angajament flexibil de stabilire a prețurilor”, care ar putea implica stabilirea unor prețuri minime personalizate pentru fiecare producător și tip de vehicul. Potrivit surselor, niveluri minime de preț cuprinse între 35.000 și 40.000 de euro ar fi mai potrivite pentru discuțiile actuale.

mașini electrice, baterii

Sursa foto: Dremstime

Deși Comisia Europeană s-a declarat deschisă la alte compromisuri în ceea ce privește pragurile de preț și cotele de import, negocierile rămân dificile, iar un acord pare tot mai îndepărtat. În lipsa unei soluții, relațiile comerciale dintre UE și China ar putea suferi daune semnificative, afectând nu doar industria auto, ci și alte sectoare economice majore.

Viitorul vehiculelor electrice din China pe piața europeană

Pe măsură ce tensiunile cresc, industria auto europeană se pregătește să aducă pe piață vehicule electrice mai accesibile, dar aceste modele nu vor fi disponibile înainte de 2025. Volkswagen, de exemplu, intenționează să lanseze un vehicul electric în jurul prețului de 20.000 de euro abia în 2027.

În acest context, vehiculele chinezești precum Seagull, care vor intra pe piața europeană la prețuri sub 20.000 de euro, vor continua să reprezinte o amenințare serioasă pentru producătorii locali, determinând Bruxelles-ul să adopte măsuri protecționiste dure pentru a proteja industria europeană.

Ne puteți urmări și pe Google News
Revista presei