Evenimentul Zilei > Social > Toți posesorii de telefoane mobile trebuie să știe asta! Neatenția ne poate costa scump
Toți posesorii de telefoane mobile trebuie să știe asta! Neatenția ne poate costa scump

Toți posesorii de telefoane mobile trebuie să știe asta! Neatenția ne poate costa scump

ANCOM atenționează românii! Dacă îți dorește să închizi un contract pentru servicii de telefonie, trebuie să verifici cu atenție condițiile stipulate de furnizor, înainte de a face solicitarea. Aspectele de care trebuie să ții cont, dar și unde poți vedea toate informațiile legate de rezilierea unui contract de furnizare a serviciilor de telefonie.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) atrage atenția tuturor posesorilor de telefoane mobile cu privire la încheierea contractelor cu furnizorii. Conform acestora, înainte de a solicita încheierea contractului pentru servicii de telefonie mobilă, trebuie să verificăm condițiile stipulate în acesta.

Un detaliu important este perioada contractuală. Dacă aceasta a expirat, furnizorul nu vă poate obliga să plătiți penalități pentru reziliere. Dacă perioada contractului nu a expirat, este indicat să verificați ce penalități se aplică pentru încheierea contractului înainte de expirarea perioadei stabilite. Nu doar perioada contractuală este importantă, ci trebuie să verificăm și modalitățile în care se poate depune cererea de încetare a contractului de furnizare a serviciilor de telefonie mobilă. ANCOM atrage atenția și asupra perioadei în care trebuie operată cererea de încetare, aceasta fiind cel mai adesea de 30 de zile de la data depunerii cererii.

„Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată şi telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea este adresată în scris şi este transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusă la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfătuiţi să solicite un număr de înregistrare”, afirmă ANCOM.

În cazul în care își dorești să treci de la abonament la cartelă preplătită, dacă este vorba despre același furnizor, totul ține doar de politica comercială a acestuia. Autoritatea atenționează că astfel de situații nu sunt reglementate de legislația din domeniul comunicațiilor electronice. Dacă utilizatorul nu este interesat în mod special de același utilizator, dar își dorește să păstreze numărul pe o cartelă, el trebuie să solicite portarea. În această solicitare intră și rezilierea contractului, ceea ce înseamnă că utilizatorul nu este scutit de plata taxelor de reziliere, dacă acestea sunt stipulate în contract.

Ce obligații au furnizorii atunci când vine vorba de încheierea contractelor pentru serviciile de telefonie

Informațiile prevăzute în contractele încheiate cu furnizorii trebuie să fie făcute publice de aceștia și pe site-ul oficial, la secțiunea informații legate de încheierea contractelor, respectând astfel Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali. De asemenea, pe site-ul furnizorului trebuie să găsim și informații privind demersul pe care utilizatorul trebuie să îl facă atunci când dorește încheierea contractului. La această secțiune trebuie să fie specificate o adresă de e-mail, adresă poștală și număr de telefon la care pot fi trimise solicitările.

Tot în mediul online, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligați să publice cereri-tip care trebuie completate atunci când utilizatorul solicită încheierea contractului. De asemenea, furnizorul este oblicat să precizeze și penalitățile care vor fi aplicate în cazul care se solicită încheierea unui contract a cărui perioadă nu a ajuns la final.

Potrivit Deciziei ANCOM nr. 158/2015, toate informațiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc ușor accesibil, prezentate într-un mod vizibil și bine structurat. ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informații legate de încetarea contractelor.

„Dacă un furnizor refuză să dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartelă preplătită, în reţeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încălcare a legislaţiei din domeniul comunicaţiilor electronice. Dacă, însă, prin contract este reglementată o astfel de situaţie şi furnizorul nu respectă această prevedere contractuală sau în cazul în care furnizorul nu dă curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor”, se mai precizează în comunicat.

Informaţiile publicate de evz.ro pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.