TikTok, în mijlocul unui scandal global. Ce riscă platforma după acuzațiile UE

TikTok, în mijlocul unui scandal global. Ce riscă platforma după acuzațiile UETikTok. Sursa foto: amrothman/ Pixabay

Comisia Europeană a constatat joi, într-o evaluare preliminară, că TikTok nu respectă obligațiile de transparență privind publicitatea online.

Rețeaua socială deținută de compania chineză ByteDance nu oferă suficiente informații despre conținutul materialelor publicitare, utilizatorii vizați sau identitatea celor care finanțează campaniile de promovare.

„TikTok nu furnizează informațiile necesare privind conținutul materialelor publicitare, utilizatorii vizați de acestea sau identitatea celor care finanțează campanii publicitare”, arată comunicatul oficial al Comisiei Europene.

Posibile sancțiuni severe

Constatarea Comisiei Europene este primul pas către aplicarea unor sancțiuni drastice.

Dacă TikTok nu corectează aceste deficiențe, platforma ar putea fi amendată cu până la 6% din cifra de afaceri anuală globală și supusă unei supravegheri mai stricte până la implementarea măsurilor de conformare.

Noua acuzație este formulată în cadrul DSA, regulamentul Uniunii Europene privind serviciile digitale, care a intrat în vigoare anul trecut și are ca obiectiv protecția utilizatorilor de internet împotriva conținutului periculos sau manipulator.

Drapelul UE

Drapelul UE. Sursa foto: Pixabay.com

Ancheta Comisiei Europene

În paralel cu acuzațiile privind publicitatea, TikTok este deja sub investigație din cauza unei posibile implicări în manipularea alegerilor prezidențiale din România.

Comisia Europeană a deschis în decembrie 2024 o procedură separată, suspectând platforma că ar fi permis interferențe rusești în procesul electoral.

Această anchetă continuă, iar noile constatări privind transparența publicității adaugă presiune asupra companiei ByteDance.

TikTok, sub supraveghere în UE și SUA

Autoritățile din Uniunea Europeană și Statele Unite monitorizează activitatea TikTok de mai mult timp, având preocupări legate de impactul asupra sănătății mintale a copiilor, utilizarea datelor personale și influența asupra dezbaterilor publice.

Platforma este acuzată că algoritmii săi favorizează dependența utilizatorilor și distribuirea conținutului într-un mod care poate influența opiniile politice.

După acuzația oficială referitoare la transparența publicității, TikTok are acum acces la dosarul anchetei deschise de Comisia Europeană în februarie 2024 și poate răspunde în scris la constatările preliminare.