Tensiuni în Golful Persic: Parlamentul din Iran a votat închiderea Strâmtorii Ormuz - Update

Tensiuni în Golful Persic: Parlamentul din Iran a votat închiderea Strâmtorii Ormuz - UpdateSUA-Iran / sursa foto: dreamstime.com

Update: Iran a adoptat o rezoluție privind închiderea strâmtorii Ormuz

Parlamentul din Iran a adoptat o rezoluție privind închiderea strâmtorii Ormuz – un punct strategic pentru transportul maritim – ca răspuns la atacul militar inițiat de Donald Trump împotriva țării. Acest gest a stârnit îngrijorări legate de o posibilă escaladare a prețului petrolului, ceea ce ar putea declanșa o recesiune la nivel mondial.

Vineri, prețul petrolului Brent se situa în jurul valorii de 77 de dolari pe baril, marcând o creștere de peste 10% comparativ cu jumătatea lunii iunie. Această evoluție a fost alimentată de atacurile israeliene asupra infrastructurii nucleare iraniene, care au generat represalii sub forma unor lansări de rachete iraniene către Tel Aviv.

Tensiunile dintre Israel și Iran, amplificate de atacul SUA

Decizia lui Donald Trump de a se alătura acțiunii militare a Israelului și de a ataca Iranul a amplificat tensiunile, iar experții avertizează că piețele ar putea reacționa violent la deschiderea lor de duminică, ora 23:00 (ora Marii Britanii), cu o creștere semnificativă a prețurilor la petrol.

Strâmtoarea Ormuz este una dintre cele mai importante rute maritime pentru exportul de petrol, aproximativ 20% din consumul global fiind transportat prin acest canal care leagă Golful Persic de restul lumii.

Deși votul parlamentului iranian, menționat de Reuters, nu este definitiv – hotărârea finală aparținând Consiliului Suprem de Securitate Națională – specialiștii anticipează deja o majorare de până la 5 dolari a prețului petrolului, chiar înainte de anunțul oficial.

Teheranul ia în calcul închiderea strâmtorii Ormuz ca răspuns potențial la presiunile exercitate de inamicii săi, a declarat joi un oficial iranian de rang înalt, alimentând astfel îngrijorările legate de stabilitatea regiunii și siguranța rutelor de transport maritim, potrivit Reuters.

Iranul ia în calcul închiderea strâmtorii Ormuz

Behnam Saeedi, membru al prezidiului Comisiei pentru Securitate Națională din parlamentul iranian, a declarat, potrivit agenției semi-oficiale Mehr, că „Iranul dispune de multiple opțiuni pentru a răspunde acțiunilor ostile”, menționând explicit că închiderea Strâmtorii Ormuz este una dintre posibilitățile pe care Teheranul le ia în considerare.

Totuși, un alt membru al parlamentului, Ali Yazdikhah, a adoptat un ton mai rezervat, afirmând că Iranul nu intenționează să blocheze strâmtoarea, atât timp cât interesele sale naționale nu sunt amenințate direct. „Iranul va permite în continuare navigația liberă în Strâmtoarea Ormuz și în Golful Persic, atâta vreme cât nu sunt puse în pericol interesele sale vitale”, a subliniat Yazdikhah.

Măsuri ce pot afecta fluxul comerțului cu petrol

Aceste declarații vin în contextul unei tensiuni regionale tot mai accentuate, pe fondul sprijinului acordat de Statele Unite Israelului în conflictul cu Iranul. Yazdikhah a avertizat că, în cazul în care Washingtonul se implică oficial și operațional în ostilități, Teheranul are dreptul legitim de a răspunde, inclusiv prin măsuri ce pot afecta fluxul comerțului cu petrol.

Strâmtoarea Ormuz

Strâmtoarea Ormuz / sursa foto: dreamstime.com

„Este un avertisment clar: dacă America susține deschis Israelul, Iranul are mijloacele necesare pentru a perturba tranzitul petrolier în regiune”, a declarat parlamentarul. În opinia sa, utilizarea Strâmtorii Ormuz ca instrument de presiune ar putea deveni realitate, dacă Teheranul consideră că securitatea sa este compromisă.

Strâmtoarea Ormuz, o arteră esențială pentru exporturile de petrol

Strâmtoarea Ormuz, situată între Iran și Oman, reprezintă o arteră esențială pentru exporturile de petrol din regiunea Golfului, inclusiv din Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Irak și Kuweit. Aproximativ 20% din consumul zilnic mondial de petrol — aproape 18 milioane de barili — tranzitează zilnic această zonă strategică, care are doar 33 de kilometri lățime în cel mai îngust punct.

În ultimele zile, mai multe surse din domeniul transportului maritim au raportat că navele comerciale au început să evite apele iraniene din jurul strâmtorii, semnalând o îngrijorare tot mai mare privind securitatea navigației.

Rămâne de văzut dacă amenințările Teheranului se vor concretiza sau dacă vor rămâne doar o formă de descurajare strategică într-un peisaj geopolitic tot mai volatil.