Un afiş postat pe o clădire din imediata apropiere a Spitalului de Urgenţă Floreasca, anunţând deschiderea unui spital privat cu secţie de primiri urgenţe, a pus pe jar medici şi oficiali de la Ministerul Sănătăţii (MS). Conducerea Spitalului Floreasca a trimis plângeri către minister, în care reclamă că cei care intenţionează să deschidă acolo spitalul, respectiv MedLife, dezinformează opinia publică, iar de mersul e extrem de periculos pentru si guranţa bucureştenilor.

Subsecretarul de stat care se ocupă de medicina de urgenţă, Raed Arafat, afirmă că el nu va aproba niciodată deschiderea unei astfel de unităţi, care distruge conceptul de medicină de urgenţă. În replică, oficialii MedLife spun că ei nu fac decât să preia un model occidental şi că "ar fi o premieră în Europa ca un operator privat să nu poată să aplice un model profesionist".

"Nu poţi să faci unităţi de primiri urgenţe la 5 m distanţă"

Adresa celor de la Spitalul Floreasca a ajuns la MS la începutul lunii decembrie. "Am arătat că reclama afişată contravine unor normative pentru că dezinformează opinia publică prin omisiune. Furnizorii privaţi de asistenţă medicală de urgenţă trebuie să explice foarte clar limitele în acordarea asistenţei medicale atunci când îşi fac reclamă. E evident că acest demers e extraordinar de periculos, iar cei care l-au gândit au făcut-o într-o manieră diabolică. Nu poţi să faci două unităţi de primiri urgenţe una lângă alta, la distanţă de cinci metri", comentează medicul Bogdan Opriţa, purtător de cuvânt al Spitalului Floreasca.

Temerea lui e că noua unitate va duce la "decapitarea Spitalului Floreasca, iar urgenţa s-ar des chide către furnizori privaţi. Conform legii, urgenţa e atributul şi responsabilitatea statului care s-a îngrijit de standardizarea serviciilor, reabilitare şi dotare cu maşini noi. Consecinţa construirii unui astfel de spital va fi afectarea activităţii SMURD", crede Opriţa.

"Există riscul de blocaje"

În plus, managerul de la Floreasca, profesorul Radu Macovei, afirmă că o nouă unitate medicală ar crea grave probleme de trafic. "Gândiţi-vă ce s-ar întâmpla în cazul unei calamităţi sau al unui eveniment cu victime multiple, când vor veni foarte multe ambulanţe. Vor fi aglomeraţii din cauza autosanitarelor şi parcărilor, în condiţiile în care nu avem decât câteva locuri de parcare, atât pentru ambulanţe, cât şi pentru maşinile personalului".

Subsecretarul de stat Raed Arafat întăreşte ideea. "Chiar dacă vor face parcări, rămâne problema traficului. Urgenţa nu va merge în subteran. În doar 200-300 de metri vor fi trei spitale mari (Euroclinic, Floreasca şi MedLife). Strada nu poate suporta această aglomeraţie, mai ales în cazul nefericit al unui accident colectiv. Există riscul ca drumul să fie blocat şi pacienţii să nu poată primi asis tenţă", spune Arafat.

Acesta este de părere că existenţa a două spitale cu unităţi de primiri urgenţe, una lânga alta, va crea o confuzie majoră şi disfuncţionalităţi în sistem.

PRIMĂRIA CAPITALEI

Aviz negativ

Primăria Capitalei a refuzat să aprobe transformarea în spital a clădirii de pe Ştefan cel Mare, nr. 3. "Ni s-a solicitat un aviz de circulaţie pentru schimbare destinaţie în spital şi ambulatoriu, la care s-a răspuns negativ în şedinţa Comisiei Tehnice de Circulaţie", anunţă Biroul de presă al Primăriei Capitalei.

Cum în zona respectivă sunt mari probleme de trafic, "avem în derulare un studiu privind identificarea posibilităţilor de introducere a sensurilor unice de circulaţie, a benzilor de rulare dedicate transportului public, în care e analizată şi circulaţia în zona Spitalului de Urgenţă", adaugă oficialii primăriei. (Antoaneta Etves)

Mihai MarcuREPLICA ŞEFULUI DE LA MEDLIFE

Mihail Marcu: "Nu vrem să încurcăm circulaţia în zonă"

Mihail Marcu (foto), preşedinte al Consiliului de Administraţie MedLife, explică ce plănuieşte să facă în spitalul ce ar trebui deschis în 2012, în imobilul închiriat pe Şoseaua Ştefan cel Mare.

EVZ: Ce servicii veţi oferi?
Mihail Marcu:
MedLife va deschide un spital multidisciplinar care va avea în structură şi o secţie de primiri urgenţe (UPU), dar nu va fi un spital de urgenţă. Asta nu înseamnă că secţia de UPU nu va avea 7-8 linii de gardă plus 4-5 linii de gardă on-call, ca orice secţie de primiri urgenţe. Nu e invenţia mea. Toţi operatorii mari privaţi au o secţie de primiri urgenţe, iar aici intenţionăm să im plementăm un model occidental, sub management austriac, probabil. Spitalul va avea 120 de paturi plus un bloc chirurgical cu cinci săli.

Ce pacienţi vreţi să atrageţi?
Spitalul se va adresa exclusiv abonaţilor MedLife, contra cost, precum şi persoanelor care beneficiază de asigurări medicale facultative private sau persoanelor străine aflate în tranzit, beneficiare de asigurări de sănătate în statele din care provin. Dacă va veni la noi un pacient, va fi alegerea lui. Accesul se va face pe bază de card. În spital vor lucra 200 de angajaţi (100 de medici şi 100 personal mediu medical).

Care este valoarea investiţiei?
Valoarea estimată a investiţi ei e de peste 10 milioane de euro, fără a include echipamentele. Nu există un partener anume din afara ţării care ne susţine. Există o multitudine de parteneri externi cu care colaborăm, mai ales pe partea de consultanţă, pentru realizarea acestui proiect la standarde europene. Banca Mondială susţine toate proiectele MedLife, fiind şi acţionar, însă nu a alocat fonduri speciale pentru construirea acestui spital.

De ce aţi ales acest loc, vizavi de cel mai mare spital de urgenţă din Bucureşti?
Alegerea locului pentru unul dintre viitoarele noastre spitale nu are nicio legătură cu apropierea de Spitalul de Urgenţă Floreasca, ci cu plasarea stradală la un bulevard important, zonă rezidenţială cu mare densitate a populaţiei. Toate celelalte unităţi MedLife sunt amplasate în acest fel (Bd. Griviţa, Bd. Titan, Bd. Ferdinand, Drumul Taberei etc.). Oricum, de la Piaţa Victoriei până la Colentina nu există posibilitatea unui alt loc stradal care să nu fie bloc, unde să putem deschide acest spital. Nu vrem să încurcăm circulaţia în zonă. Fluxul nu e atât de problematic în comparaţie cu cel al parcărilor. Prin urmare, noi vom face două niveluri subterane pentru 80 de locuri de parcare.

Primăria Capitalei nu autorizează proiectul din cauza problemelor de trafic, iar oficialii MS spun că se distruge conceptul de asistenţă de urgenţă. Cum demaraţi proiectul în astfel de condiţii?
Vom lua toate măsurile să avem toate avizele şi autorizaţiile necesare înainte de demararea lucrărilor de construcţie. Încă nu am depus dosarele pentru a primi aprobările. În cazul în care nu vom primi autorizaţiile privind circuitele spitalului, autorităţile ne vor da adnotări, iar noi vom face ce ni se cere.

Oficiali ai Spitalului Floreasca reclamă faptul că bannerul afişat dezinformează. Cum comentaţi?
Nu considerăm că dezinformăm populaţia, ci din contră am specificat că vom deschide un spital multidisciplinar care va avea şi o secţie de primiri urgenţe. Chiar dacă nu avem încă autorizaţiile, am blocat sume importante de bani pentru acest proiect, iar asta ne dă dreptul să punem un astfel de banner. Nu avem de ce să nu primim au torizaţiile. În caz contrar, ar fi o premieră în Europa ca un operator privat să nu poată să aplice un model profesionist occidental pentru o unitate de primiri urgenţe în Bucureşti. Cel mai important motiv este că spitalul va fi făcut după toate normativele în vigoare şi va aduce un beneficiu clienţilor.