Se schimbă regulile de facturare pentru energia electrică. ANRE propune modificări la contractul-cadru
- Ionel Sclavone
- 14 februarie 2023, 20:45

Proiectul de contract-cadru pentru servicii de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal a fost supus dezbaterii cetățenilor. Documentul, conținut într-un proiect de ordin, a fost publicat pe site-ul Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). De asemenea, au fost publicate și condițiile generale de furnizare a energiei electrice, dar și modelul de factură aplicabil clienţilor casnici.
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a supus consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului - cadru de furnizare de energie electrică în regim de serviciu universal. De asemenea, documentul conține și condiţiile generale de furnizare a energiei electrice precum și modelul de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.
ANRE a anunțat, printr-un comunicat de presă, că ia măsuri pentru armonizarea cadrului de reglementare existent cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene în beneficiul clienţilor finali.
„Astfel, în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislaţiei primare aduse de Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului - cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condiţiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici”, se menţionează în comunicat.
Modificări aduse contractului cadru
Principalele modificări prevăzute de Proiectul de Ordin vizează contractul-cadru de furnizare de energie electrică, precum şi la condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal. Noile prevederi din Condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienţii casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) şi se referă în principal la modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic, preţul de serviciu universal, facturare şi condiţii de plată şi răspunderea contractuală.
Reglementările mai au în vedere și situațiile de încetare a contractului-cadru, sistarea temporară a furnizării energiei electrice, aplicarea taxelor şi impozitelor, drepturile şi obligaţiile clientului casnic şi ale furnizorului, situaţiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică şi etapele care se parcurg în acest sens, modul de constituire a garanţiilor financiare.
În cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii se face, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau care este convenită de părţi. Furnizorul este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
Se mai prevede ca facturile emise începând cu 1 aprilie 2023 pentru clienţii casnici să conţină informaţii precum numărul şi data emiterii, datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresa de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării.
Prevederile din Proiectul de Ordin
O altă modificare are în vedere modalitatea de transmitere a indexului autocitit, intervalul de timp în care clientul poate fi transmis, numărul de telefon pus la dispoziţie unde se pot sesiza întreruperile în alimentarea cu energie electrică sau data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată.
Documentul mai prevede perioada de facturare, cantitatea de energie electrică facturată, preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh şi data scadentă a plăţii.
„De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente: convenţia de consum încheiată de părţi, datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuţie încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului, condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi oferta pentru serviciul universal”, se precizează în comunicatul ANRE.