Schimbare majoră în topul luxului. Cine domină acum piața globală

Schimbare majoră în topul luxului. Cine domină acum piața globală Sursa foto: Dreamstime

Hermes a devenit cea mai valoroasă companie de lux din lume după ce acţiunile gigantului francez LVMH au scăzut marţi cu 7,8%. LVMH a raportat o scădere anuală de 3% a vânzărilor în primul trimestru, contrar aşteptărilor analiştilor care anticipau o uşoară creştere.

Hermes, cea mai valoroasă companie de lux din lume

Rezultatul a tras în jos întregul sector de lux, în pofida unei zile în general pozitive pe bursele europene. Acţiunile Kering au scăzut cu 5,2%, Burberry cu 4,6%, iar Richemont a pierdut 0,9%.

LVMH

LVMH. Sursa foto Facebook

Scăderea acţiunilor LVMH este cea mai severă din martie 2020 încoace. În acelaşi timp, o creştere de doar 0,2% a acţiunilor Hermès a fost suficientă pentru ca producătorul genţilor Birkin să depăşească LVMH la capitalizare bursieră.

Valoarea de piaţă a LVMH a fost estimată la 244,1 miliarde de euro (275,4 miliarde dolari), în timp ce Hermès a atins 246,4 miliarde de euro.

Cel mai puternic declin

LVMH a fost, începând cu 2021, cea mai valoroasă companie din Europa, beneficiind de optimismul post-pandemie privind creşterea consumului de lux. De la recordul atins în 2023, acţiunile au pierdut peste 45% din valoare. Compania a fost depăşită de producătorul danez de medicamente Novo Nordisk la finalul lui 2023, iar ulterior şi de firma germană de software SAP, în martie 2025.

Louis Vuitton

Louis Vuitton. Sursa foto: Nicoleta Raluca Tudor | Dreamstime.com

Segmentul de vinuri şi băuturi spirtoase al LVMH a suferit cel mai puternic declin, cu o scădere de 9%, pe fondul cererii mai slabe din SUA şi China pentru coniac, afectat şi de tensiuni geopolitice. Divizia-cheie de modă şi marochinărie, care a generat 78% din profitul companiei în 2024, a înregistrat o scădere de 5%. Vânzările de ceasuri au stagnat.

Europa a fost singura regiune cu creştere, +2% organic. Asia (excluzând Japonia) a înregistrat o scădere de 11%, vânzările în SUA au fost mai mici cu 3%, iar Japonia a scăzut cu 1%.

Analiştii Citi, Thomas Chauvet şi Mahesh Mohankumar au declarat că nu există „motive de entuziasm” în raportul LVMH, cu vânzări „sub cele mai pesimiste estimări ale investitorilor instituţionali”. Aceştia nu consideră că LVMH o să își mai revină.

Impactul tarifelor impuse de Trump

Sectorul de lux, dependent de lanţuri globale de aprovizionare şi de cererea din SUA, este puternic expus la politica comercială impredictibilă a preşedintelui Donald Trump.

LVMH, care deţine branduri precum Louis Vuitton, Moët & Chandon şi Hennessy, este prima mare firmă europeană de lux care raportează rezultatele trimestriale după ce Trump a anunţat, şi ulterior a amânat, aplicarea tarifelor vamale reciproce pentru partenerii comerciali ai SUA.

Directorul financiar al LVMH, Cécile Cabanis, a declarat că nu s-a observat „o schimbare majoră de tendinţă” în primul trimestru, iar grupul a înregistrat o ”creştere solidă” în ultimele şase luni.

Cabanis a admis totuşi că „publicul aspiraţional este mai vulnerabil în ciclurile economice incerte” şi că acest lucru s-ar fi putut reflecta recent în scăderile de pe segmente precum băuturi şi cosmetice, potrivit CNBC.

Ne puteți urmări și pe Google News