Fără a mai exista un filtru real, fiecare adolescent, fie că a împlinit 15, 16 sau 17 ani, are acces nelimitat la tehnologie. Mulți dintre ei petrec cu orele pe rețelele de socializare, în timp ce mulți dintre părinții lor habar nu au ce înseamnă TikTok, sau ce fac odraselele lor pe internet. Mai grav este faptul că mulți dintre români habar nu au de lucrurile care îi interesează pe copii lor, și asta pentru că fie nu au timp, fie nu știu să fie părinți.

Tot acest scandal, ”Cumpănașu – profu online”, trebuie privit în această cheie, mai ales că subiectele abordate de fostul candidat la funcția supremă în Statul Român, în postările lui de pe TikTok, se referă la subiecte ce ar trebui lămurite la orele de dirigenție sau de educație sexuală, asta și dacă profesorii s-ar apleca cu mai mare atenție asupra acestor chestiuni.

O simplă lectură a unor mesaje trimise de elevi lui Cumpănașu demonstrează că în școala românească nu se discută deschis despre aceste probleme reale. ”De ce profesorii ne jignesc când nu știm un exercțiu?”, ”Bună seara, domnu Cumpănașu! Am o întrebare pentru dvs … De ce fetele rănesc băieții cuminți, dar îi iubesc pe cei răi? Am 16 ani!” sau ”Am ajuns să urăsc școala că nu ne învață nimic despre viața mea … în viitor mai bine mă implic în ceva ce realizez, adică fotbal, ce părere aveți”, sunt câteva dintre mesajele de viață ale unor copii de 16 ani, care pot fi discutate foarte bine la ora de dirigenție.

Dascălii nu pot fi funcționari publici

De altfel, unul dintre profesorii de elită ai României, Marcel Bartic, care predă istoria, crede că problema este a părinților, dar și a profesorilor, care trebuie să se implice mai mult în viața copiilor lor, dar și să înțeleagă menirea lor de dascăli, nu de roboți sau de funcționari publici, plictisiți.

„Câtă vreme unii dintre ei văd meseria asta de profesor doar ca pe un job la care te duci la 8:00 și pleci la 12:00, nu poți să ai pretenția după aia să fii un model pentru copiii ăia. N-ai cum să trezești în sufletul copilului o emoție care cumva să te apropie de el”, spune profesorul Marcel Bartic.

De asemenea, Gabriel Chicioreanu, de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți a declarat, la rândul lui, că problema este a școlii, a elevilor, dar și a părinților acestora.

„Punem accentul pe acest tripartit între părinte, elev și profesor de a fi un dialog constant și continuu. Important este ca cei care se simt lezați de astfel de informații să ia măsuri și să conteste sau nu acel aspect”, a declarat Gabriel Chicioreanu.

Scandalul de la Cluj de acum câțiva ani

Scandalul postărilor lui Cumpănașu de pe TikTok arată o veche meteahnă a învățământului românesc, și anume ”să tăcem, să nu se audă la Inspectorat”. În cancelariile școlilor se vorbește de ceva timp de postările lui Cumpănașu, dar niciun profesor nu a luat atitudine până când un părinte nu a amenințat că va depune plângere penală împotriva acestuia pentru mesajele transmise în aceste filmulețe.

Cazul de față seamănă identic cu cel al Liceului ”Gheorghe Șincai” din Cluj, din 2015, când mai mulți elevi au creat un grup pe facebook, unde profesorii erau înjurați ca la ușa cortului, sau caricaturizați de către copii, pe pagina de facebook ”Șincai Memes”. Atunci, în loc să rezolve situația și să descopere propriile lor carențe în actul de predare, profesorii au tăcut. Mai apoi, când EvZ a mediatizat subiectul, profesorii au dezlănțuit ”jihadul”, 182 de elevi fiind anchetați, 61 dintre ei fiind propuși pentru exmatriculare sau scăderea notei la purtare la cinci. Scandalul s-a terminat cu anularea de către instanța de judecată a sancțiunilor dispuse, dar fără o ”autocritică” a corpului profesoral, pentru a se vedea unde s-a greșit sau de ce elevii sunt nemulțumiți.

Scandalul de la Cluj, dar și cel din prezent provocat de Alexandru Cumpănașu demonstrează că sistemul de educație nu se reformează, și nici nu dorește asta.

Ministrul a reacționat

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației a declarat, luni, seara, la un post de televiziune, că sistemul de învățământ are nevoie de solidaritate, recunoscând că există ”probleme grave și serioase”, care trebuie abordate și rezolvate în modul cel mai profesionist.

”Este o problemă importantă, este o modalitate de a dezechilibra un sistem de educație foarte greu încercat, cu probleme cronice. Este nevoie mai mult ca oricând de solidaritate între elevi, părinți și profesori și intervin astfel de factori perturbatori care induc dezechilibre majore de care nu avem nevoie”, a declarat ministrul Educației.

Internetul negru există

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a intervenit și el în acest scandal și a declarat că este nevoie de implicarea profesorilor în această poveste, care nu trebuie privită punctual, doar la postările lui Cumpănașu, ci într-un cadru mai larg. În opinia gazetarului, toată chestiunea trebuie rezolvată în cadrul unor discuții deschise între elevi și profesori sau elevi și părinți.

”Nu poți să interzici net-ul, nu poți să interzici accesul copiilor la net. Ei trebuie să știe, să li se spună la școală. Să se pună pe un calculator, în clasă, să se intre pe contul lui Cumpănașu. Toți elevii, cu profesorul de față… „Hai să vedem, ce spune individul”. Să se intre pe un alt cont, chiar conturi groaznice, sunt unele de Dark Net, pe care tot ajung elevii. Dacă ne facem că nu există… În momentul de față, ideea este că net-ul nu există. Nici pentru școală, nici pentru părinți. Părinții încearcă să-i oprească pe fiii și fiicele lor. Încearcă să le blocheze calculatorul, să le blocheze accesul… Nu vor putea, n-au cum! Tot vor ajunge. Și atunci, singura soluție este discuția la scenă deschisă, analizarea împreună cu elevii, a-i considera pe elevi suficient de maturi, chiar la vârsta începutului de gimnaziu, să-i consideri suficient de maturi și să discuți în mod real, atât profesorii, cât și părinții, ce se întâmplă pe internet”, a spus Cristian Tudor Popescu.