Stresul vieții cotidiene, bombardamentul informațional, dependența de smartphone și social media, numărul mare de activități care ne solicită constant atenția, perioadele de detașare insuficiente sau incomplete, toate reprezintă factori care pun presiune asupra psihicului și bunei funcționări a activității cerebrale. În articolul de astăzi, îți punem la dispoziție 7 practici pe care le poți implementa acum pentru a te ajuta în progresul personal și îmbunătățirea stării de spirit:

Profită de lumina naturală

Vitamina D, pe care o înmagazinăm prin expunerea la lumina solară, este esențială pentru buna funcționare a organismului. Iarna, cantitatea de lumină scade, astfel reducându-se și eficiența sistemului imunitar, precum și starea de satisfacție mentală. Mai multe studii efectuate în țările nordice au demonstrat o legătură cauzală între lipsa pe perioade mari a luminii solare și simptomele de depresie. Plimbările de 15-30 de minute la finalul programului sau înaintea acestuia, precum și expunerea la lumină cât mai des posibil (pauze petrecute afară, tragerea draperiilor în casă astfel încât să intre cantitatea maximă de lumină șamd) sunt primele lucruri demne de luat în calcul atunci când simți că starea ta de spirit nu este una buna.

Sport

Indiferent că e vorba de alergat, jumătate de oră de activitate fizică efectuată în casă ori la sală, înnot, schi sau orice alt fel de mișcare, sportul efectuat constant (2-5 ori/săptămână) reprezintă un mijloc excelent de îmbunătățire a stării mentale. Și, bineînțeles, fizice. După 30 de minute de activitate fizică, creierul eliberează dopamina, responsabilă de starea de satisfacție și încredere în sine. Astfel, dincolo de beneficiile fizice, instituirea și menținerea unor activități fizice reprezintă un ajutor oferit creierului în lupta cu stresul și perioadele dificile ale vieții.

Amplifică legăturile sociale

E iarnă. E frig. Tot ce îți dorești la finalul zilei este să ajungi acasă și să lenevești pe canapea. Însă, cercetări efectuate de-a lungul deceniilor de studiu asupra psihicului arată că izolarea amplifică simptomele depresiei. Cu cât petreci mai mult timp în singurătate, cu atât te vei simți mai anxios, lipsit de energie, de motivație și copleșit de gânduri negative. Astfel se ajunge la cercul vicios al depresiei. Păstrează obiceiul de a frecventa filme/spectacole de teatru sau de a vizita muzee atunci când e posibil. Ieși cu prietenii la un ceai/vin fiert. Sau, dacă într-adevăr nu ai chef să ieși din casă, cheamă câțiva apropiați la tine și jucați un joc de societate.

Citește

O lectură inspirată și captivantă, dincolo de faptul ca te stimulează mental și îți îmbogățește bagajul de cunoștințe, reprezintă un mod plăcut de a petrece timpul liber, mai ales în perioadele friguroase. Alege o carte bună, pregătește-ți un ceai, oprește orice distrageri (telefon/tv) și dedică câteva zeci de minute lecturării ultimului volum al autorului tău preferat.

Meditația

Meditația reprezintă starea de conștiență în care creierul se debarasează de angoase, gândurile nu mai hălăduie nestingherite, amintirile neplăcute și grijile cu privire viitor se disipă, tot ce contează fiind prezentul, clipa de acum. O stare de debarasare de ego și de conștientizare a puterii prezentului ca unică instanță temporală.

În starea de meditație, Ființa încetează să se identifice cu gândurile, și redevine conectată la Sursa conștienței, la energia Universului. Deși la început o astfel de transă a liniștii poate părea dificil de atins, e suficient să alegi un loc liniștit din locuință, așează-te într-o poziție confortabilă, zâmbește și începe prin a canaliza atenția spre respirație, acordând atenție aerului care intră și iese din corp. Atunci când apar gândurile, observă-le din exterior, din starea de liniște.

Pacea interioară rezultată după un timp ar putea să te sperie la început. Practicând meditația constant, poți descoperi resurse intrinseci valoroase, răspunsuri la frământări vechi și poate chiar idei noi, moduri utile de abordare a situațiilor cotidiene. Transformă meditația într-un obicei săptămânal (10-30 de minute pe săptămână sunt ideale pentru început) și beneficiile nu vor întârzia să apară.

Oferă-ți un cadou

Stabilește o listă cu obiective, cu priorități importante de rezolvat. Apoi, setează o perioadă de timp (realist și rezonabil) până când îți dorești să le transpui în realitate. Alege un cadou pe care să ți-l oferi când reușești să bifezi toată lista. În acest fel, vei fii mai motivat să acționezi, iar prioritizarea obiectivelor îți oferă o viziune mai clară a ceea ce e important de realizat.

Sentimentul că sarcinile te copleșesc se ameliorează, iar premiul de la la final îi oferă psihicului încredere în abilitatea de a gestiona sarcinile, precum și speranță. Cadoul ales poate fi o zi la cumpărături, un masaj sau o vacanță. Important este să te ajute să te destinzi și să îți încarci bateriile. 

Psihoterapia

Psihoterapia este un proces care îmbină cunoștințe detaliate, atât din medicină, cât și psihologice, proces care utilizează strategii specifice care au ca scop eficientizarea igienei mentale, emoționale, precum și tratarea unor afecțiuni ce țin de sfera aceasta (tulburări de personalitate, fobii, anxietate, depresie, relații disfuncționale etc).

Pe lângă numeroasele afecțiuni în care și-a dovedit eficacitatea, psihoterapia este, dincolo de orice altceva, un demers de igienă mentală. La fel cum ne spălăm pe dinți pentru a-i păstra sănătoși și curați, ne curățăm casa pentru a ne simți confortabil, mintea noastră are nevoie să-și regăsească liniștea în haosul cotidian, cu îndrumare de specialitate, prin reevaluarea cognițiilor și comportamentelor dobândite de-a lungul anilor, a traumelor din trecut, a distorsiunilor cognitive și a gândurilor negative care, nu de puține ori, devin copleșitoare.

În cazul în care simptomele anxietății sau depresiei se manifestă cumulativ pe o perioadă îndelungată, este important să iei în calcul găsirea unui psihoterapeut cu care să împărtășești motivele tale de preocupare și să identificați soluțiile potrivite pentru tine.