Prețurile au explodat! Românii au rămas fără cuvinte. Creșteri cu 25%
- Antonia Hendrik
- 23 noiembrie 2020, 17:02
Într-o perioadă plină de incertitudine, prezentul are o singură certitudine: prețurile la alimente au crescut în 2020 între 17,8% şi 25%, în funcţie de produs.
Avem lista cu o parte din produsele din carne care au fost scumpite. De exemplu, salamul Victoria s-a scumpit cel mai mult, cu 25%. Potrivit unei analize a Consiliului Concurenţei, pandemia a condus la scumpirea produselor şi preparatelor din carne cu 11,8%.
Analiza se bazează pe preţurile transmise de cei nouă mari retaileri din România pe brand-uri de produs. Chiar dacă pe categorii de produse, fructele şi legumele au înregistrat cele mai abrupte creşteri 22,5%, cel mai mult s-a scumpit Salamul Victoria, cu 25%, din categoria procesatelor din carne.
“Comerţul alimentar este eroul perioadei de pandemie. În ciuda panicii populaţiei, a problemelor apărute pe lanţul sectorului logistic sau în veriga transporturilor de mărfuri alimentare, comerţul alimentar şi-a dovedit pe deplin rezilienţa, operând creşteri moderate de preţ, spre deosebire de sectorul produselor farmaceutice, unde ne-am confruntat cu preţuri speculative, cazul măştilor de protecţie şi al dezinfectanţilor. Acum ne confruntăm cu acelaşi lucru în cazul testelor de Covid 19”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei .
Cele mai mari creșteri ale achizițiilor de alimente s-au putut vedea pe perioada stării de urgență, dar au continuat și în starea de alertă
În perioada în care am stat cu toții în casă, s-a observat o creștere cu 17,8% a vânzărilor, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Este vorba de 2,6 miliarde de lei, comparativ cu 2,2 miliarde de lei în urmă cu un an. Cele mai mari creșteri ale vânzărilor s-au înregistrat în cazul preparatelor din carne de vită (conserve), merelor, făinii de grâu, ouălor, laptelui de vacă, pastelor făinoase și al lămâilor.
“Conform datelor agregate la nivel de sortiment, 42 din cele 48 de produse au suferit creșteri față de anul anterior, în intervalul 0,3% (pulpe superioare de pui) și 105,6% (mere roșii), în timp ce doar 6 produse și-au micșorat prețul (pulpe inferioare de pui, piept dezosat de pui, morcovi, cartofi albi, ouă mărimea XL și ceapă).
Conform datelor agregate la nivel de produs, prețurile medii de vânzare ale produselor din carne s-au majorat în medie cu 11,8% față de perioada ianuarie-iulie 2019. În cazul acestei game de produse, s-au înregistrat și cele mai mari scumpiri în termeni absoluți din întregul set analizat –la nivelul produselor procesate”, arată Raportul Consiliului Concurenţei. Mai multe informaţii despre preţuri şi motivul acestor scumpri mari puteţi citi pe site-ul Economica.