Cu tranzactiile realizate de Petrom si Rompetrol, ne-am aliniat tendintei generale din regiune: afaceri mari in domeniul energetic.
KazMunaiGaz a cumparat Rompetrol, Petrom a preluat Petromservice si Shell, Softwin a vandut 10% din BitDefender, Carrefour a cumparat lantul de supermarketuri Artima, fondul de investitii Tiger Fund Management a preluat un pachet de 30% din eJobs.ro, Kandia-Excelent a fost achizitionata de grupul britanic Cadbury Schweppes. Cel putin saptamanal a aparut o astfel de stire de-a lungul acestui an.
Conform „Financial Times”, nu doar Romania a avut cel mai dinamic an la capitolul fuziuni si achizitii. Valoarea tranzactiilor ale caror obiective au fost companii est-europene a crescut de aproape sapte ori in ultimii opt ani, de la 23,2 miliarde de dolari in 2000 la 154 de miliarde de dolari in 2007, regiunea intrand astfel in topul destinatiilor favorite pentru investitori.
Remarcabil a fost mai ales avansul inregistrat in ultimii doi ani, in conditiile in care, in 2006, valoarea totala a acestor tranzactii s-a plasat la 86,1 miliarde de dolari, potrivit unei analize a Thomson Financial, citata de „Financial Times”, intr-un supliment publicat ieri. Analistii se ocupa si de alte domenii care inregistreaza un adevarat boom: vanzarile de masini.
Megatranzactie in asteptare
Cea mai „tare” tranzactie din regiune, oferta de 16 miliarde de dolari avansata de grupul austriac de petrol si gaze naturale OMV pentru concurentul ungar MOL, nu s-a materializat inca. Eventuala tranzactie ar avea ecouri si in Romania, intrucat OMV este proprietarul Petrom, iar piata locala este una dintre cele mai importante pentru MOL.
Energia tine capul de afis
Sectorul dominant in ceea ce priveste volumul fuziunilor si achizitiilor este cel al energiei, acoperind 70% din valoarea totala a tranzactiilor incluse pe lista Thomson Financial. Fara a lua in calcul interesul OMV pentru MOL, sectorul de energie a fost dominat de achizitiile operate in Rusia, efectuate mai ales de catre companii locale.
Cea mai importanta sursa de activitate pe acest segment a fost reprezentata de divizarea UES, o companie de electricitate, in unitati de productie si distributie de energie, dar si licitarea activelor grupului falimentar de petrol Yukos.
Rusia e tinta investitorilor
Cea mai mare piata regionala pentru fuziuni si achizitii in ultimul an a fost Rusia, unde s-au realizat aproape doua treimi din totalul tranzactiilor din Europa Centrala si de Est de la inceputul anului, potrivit „FT”.
Pe pozitia urmatoare s-a clasat Ungaria, luand in considerare propunerea de fuziune OMV-MOL, urmata de Cehia, in urma fuziunii in valoare de 4,09 miliarde de dolari intre grupul italian de asigurari Generali si compania locala de management al activelor PPF, controlata de antreprenorul ceh Petr Kellner.
VEICINI
Investitiile curg spre Rusia
In acest an, seful statului rus si-a aratat muschii intregii lumi. Fotografii cu Vladimir Putin pescuind la bustul gol au fost distribuite de Kremlin cu un mesaj clar: un lider dur pentru o tara dura, releva analiza publicata de „Financial Times”. Dupa ce, anul trecut, s-a impus pe piata internationala a energiei scumpind petrolul si gazele, in 2007, Rusia s-a facut remarcata in afara cu ocazia discutiilor despre scutul american antiracheta sau situatia din Kosovo.
Influenta energetica ramane in continuare cartea cea mai puternica din mana oficialilor rusi. Cu o economie in crestere si forta de munca ieftina, Federatia Rusa atrage din ce in ce mai multe investitii straine. Aceasta, in pofida nivelului inalt de coruptie si a instabilitatii legislative. De altfel, alesul lui Putin pe post de succesor, Dmitrii Medvedev, presedintele Gazprom de orientare pro-occidentala, este privit cu ochi buni de investitori. Cu toate acestea, se pare ca dupa alegerile din martie anul viitor, Putin va continua sa detina parghiile puterii. (Ana Batca)
POZITIONARE
Loganul s-a adaptat cererii din regiune
Marcile celebre din Europa Occidentala au esuat in a raspunde cererii clientilor cu venituri mici din estul continentului, dar Loganul este o exceptie fericita, scrie in aceeasi analiza „Financial Times” (FT).
„Mergi pe oricare bulevard din centrul capitalelor fostelor state comuniste si din Europa de Est”, indeamna jurnalistul FT. „O sa vezi acolo toate marcile mari din Vest, Cartier, Armani, Mercedes-Benz”, spune el intr-o ampla analiza axata pe dezvoltarea fostului bloc comunist. Potrivit publicatiei britanice, in regiune a aparut o clasa de oameni foarte bogati, singurii care pot profita de expansiunea brandurilor celebre catre Est.
„Multinationalele nu au reusit sa-si adapteze oferta clasei medii si celor cu venituri reduse, care sunt nevoiti de multe ori sa aleaga produse second-hand sau pe cele iesite din moda”, scrie FT, care noteaza ca exista exceptii, asa cum este Logan.
Promovata initial ca „masina de 5.000 de euro”, Loganul se vinde cu preturi intre 7.000 si 10.000 de euro, dar chiar si la acest pret se potriveste buzunarului persoanelor cu venituri reduse din Est. De la lansare, in 2004, Dacia a vandut circa 600.000 de Loganuri.
Cu toate ca a fost destinat soferilor din regiune, Loganul se vinde bine si in Occident. EVZ a scris recent despre existenta unui fan club Logan MCV in Olanda, iar cota de piata a producatorului roman a crescut cu doua puncte procentuale, de la inceputul acestui an, pana la 1,1%. Cel mai bine se vinde in Vest breakul Logan MCV.
PARIUL AUSTRALIANULUI DE LA AAA AUTO
Abia in 2009 vom avea o piata de masini second-hand In Romania, multa lume a auzit de AAA Auto - compania de masini la mana a doua, lider pe acest segment in centrul Europei, scrie „FT” in suplimentul amintit. Foarte multi romani au o masina cumparata chiar de aici sau au vandut macar o masina prin acest intermediar. Putini sunt insa cei care stiu ca cel care detine afacerea este un australian, Anthony Denny, in varsta de 45 de ani.
„Cred ca in Romania am venit cu doi sau trei ani mai devreme decat trebuia. Asistam, acum, la o explozie a cererii de masini noi si este dificil pentru compania mea sa gaseasca masini bune la mana a doua, aici”, a spus Denny, citat de „Financial Times”. Australianul crede ca lucrurile se vor schimba in tara noastra incepand cu 2009, cand actualii proprietari de masini noi cumparate vor incepe sa le vanda.
Compania sa este bine cunoscuta si in celelalte tari din zona: Cehia, Slovacia, Ungaria si Polonia. Anul acesta Anthony Denny a listat AAA Auto la Bursele din Praga si Budapesta. In urma ofertei publice initiale, compania australianului a strans 39 de milioane de euro, pe care intentioneaza sa-i foloseasca pentru a se extinde in special pe uriasa piata din Rusia.
Antreprenor innascut
Pe linie paterna, Anthony Denny are origini cehe. A vizitat Cehia pentru prima data in anii ‘80, cand i s-a parut „cel mai rau loc din lume”. Si-a inceput afacerile in Australia, unde vindea tot masini la mana a doua. S-a mutat apoi in California, de unde exporta masini sport in Europa. Era acolo cand, in 1989, s-a prabusit comunismul.
Curios din fire, in 1992, a mers in centrul Europei pentru a cauta oportunitati de afaceri, mai ales ca oamenii cu posibilitati din aceasta zona cautau marci sau modele de masini pe care nu le gaseau in tara lor. A inceput afacerea cu 100 de mii de dolari. Prima data a importat masini americane in Cehia, insa birocratia, taxele si cererea mare pentru chilipiruri l-au determinat pe australian sa faca o mutare strategica.
Spre deosebire de ceilalti dealeri, care actionau ca agenti ce intermediau vanzarile intre proprietarii de masini si cumparatori, Denny a inceput sa cumpere masini cu bani in numerar. Astfel, acestea deveneau proprietatea companiei sale si erau apoi revandute cu o garantie financiara in cazul ivirii unei probleme legale cu masina.
In primul an, AAA Auto vindea 9 mii de masini pe an. In numai doi ani a ajuns la 22 de mii. In 2001, compania deschidea un al doilea centru in Brno, al doilea oras ca marime al Cehiei, iar astazi compania are o cota de piata de 32% in aceasta tara. (Adrian Popa)