Regulile de folosire a cartelelor preplătite. Ce trebuie să știe toți utilizatorii
- Ionel Sclavone
- 29 august 2024, 17:07
București ANCOM nu poate interveni în politica de reglementare a termenilor și condițiilor de utilizare pentru cartelele preplătite. Furnizorii de servicii de telefonie sunt cei care stabilesc politica tarifară și condițiile de utilizare.
Legislaţia actuală nu stabileşte condiţii concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul cartelelor preplătite. Fiecare furnizor de servicii stabilește metodele de reîncărcare, perioada de valabilitate sau condiţiile de activare şi reactivare a opţiunilor.
ANCOM clarifică lucrurile
Autoritatea arată că legislația în domeniul comunicațiilor nu-i permite să intervină cu reglementări în domeniul furnizprii serviciilor prin intermediul cartelelor preplătite. Furnizorii se servicii, susține ANCOM, își stabilesc ofertele comerciale pe care le lansează în piață. Pe de altă parte, există utilizatori nemulțumiți de regulile impuse de acești furnizori.
„ANCOM primeşte frecvent reclamaţii de la utilizatorii de cartele preplătite, legate în special pierderea numărului de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare prevăzute de furnizori (...) Cartelele preplătite oferă avantajul unui control mai riguros al consumului de voce şi date şi, implicit, al costurilor asociate utilizării acestora. De asemenea, ofertele sunt mai dinamice şi utilizatorii pot opta cu uşurinţă pentru ofertele adaptate nevoilor lor de consum”, precizează un comunicat ANCOM.
Cei care optează pentru cartele preplătite trebuie să aibă în vedere să-și reîncarce periodic cartela. Totodată, el trebuie să aibă în vedere activarea acelor opțiuni care îi aduc cele mai multe beneficii. Metodele de reîncărcare, perioada de valabilitate sau planurile tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor. Aceștia își stabilesc singuri politica comercială.
„Legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice nu stabileşte condiţii concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul cartelelor preplătite şi nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii îşi stabilesc ofertele comerciale”, precizează Autoritatea.
Utilizatorii trebuie să se pună la curent cu termenii de utilizare
ANCOM atrage atenția că, în cazul serviciilor furnizate prin cartele preplătite, drepturile şi obligaţiile părţilor sunt stabilite de furnizor. Acestea sunt cuprinse într-un document intitulat „Termenii şi condiţiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite”. Documentul invocat ține locul unui contract de furnizare a serviciilor.
Fiecare furnizor stabilește ce opțiuni oferă clienților săi, în timpul perioadei de valabilitate a cartelei și după expirarea acesteia. Aici intră și perioada de grație pe care utilizatorul o are la dispoziție pentru a reîncărca cartela. În acest interval, el are acces la servicii limitate. Ulterior, dacă nu-și reîncarcă cartela, accesul la servicii este tăiat automat. Într-o astfel de situație numărul de telefon este realocat unul alt utilizator.
„De regulă, după expirarea perioadei de valabilitate a creditului/opţiunii, furnizorii pot oferi o perioadă de graţie, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate şi pe parcursul căreia utilizatorul poate fi apelat şi poate apela doar anumite numere gratuite. În situaţia în care utilizatorul nu efectuează o reîncărcare înainte de expirarea perioadei de graţie, accesul la servicii este complet restricţionat, iar cartela nu mai poate fi utilizată. În această situaţie, numărul de telefon poate fi alocat altui abonat, dar cu respectarea perioadei de carantină de 60 de zile, potrivit legi", subliniază ANCOM.
Recomandări ANCOM pentru utilizatori
Experții Autoritășii vin cu o serie de recomandări pentru utilizatori. Aceștia sunt sfătuiți să se pună la curent cu termenii și condițiile înainte de a utiliza o crtelă preplătită. ANCOM le recomandă să verifice planurile tarifare, promoţiile valabile, termenul de valabilitate a fiecărei opţiuni, modalităţile de reînnoire a cartelei, termenul de activare/reactivare a unei extraopţiuni, perioada de graţie.
ANCOM precizează că, în cazul apariției unor probleme, utilizatorii trebuie să se adreseze furnizorilor. În cazul în care informațiile din „Termenii şi condiţiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite” nu sunt clare, consumatorii pot apela Autoritatea de reglementare.
De asemenea, au la dispoziție posibilitatea de a se adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).