Plângeri împotriva furnizorilor de servicii digitale. În cate zile se rezolvă problema

Plângeri împotriva furnizorilor de servicii digitale. În cate zile se rezolvă problema Servicii digitale. Sursa foto: Buffik/ Pixabay

România. Persoanele interesate să depună o plângere împotriva furnizorilor de servicii digitale pot face acest lucru la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) începând de acum.

Numai că, acestea vor fi rezolvate într-un timp extrem de îndelungat, în care clienții rămân cu problema.

În cât timp îți rezolvă ANCOM plângerea

Astfel, plângerile vor fi soluționate în termen de 90 de zile, cu posibilitatea de prelungire cu încă 90 de zile în cazul unor situații complexe.

Conform ANCOM, orice persoană fizică sau juridică, precum și orice organizație sau asociație care consideră că furnizorul unui serviciu intermediar nu își îndeplinește obligațiile conform Regulamentului privind serviciile digitale, poate depune o plângere la ANCOM.

Ne puteți urmări și pe Google News

Această posibilitate este prevăzută de Decizia nr. 335/2024, care a intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României nr. 644/05.07.2024.

Plângerile referitoare la serviciile digitale pot fi înaintate către ANCOM, care acționează ca și coordonator al acestor servicii, utilizând formularul online dedicat serviciilor digitale.

Telefon, ANCOM

Telefon. Sursa foto: ANCOM/ Facebook

Prin procedurile stabilite în decizie, Autoritatea primește, analizează și răspunde la plângerile admisibile conform articolului 53 din Regulamentul privind serviciile digitale.

În funcție de caz, agenția poate redirecționa aceste plângeri către coordonatorii serviciilor digitale din alte state.

O investigație va fi demarată

După primirea unei plângeri care îndeplinește cerințele minime de admisibilitate stabilite prin decizie, ANCOM poate iniția o investigație în cazul în care furnizorul de servicii intermediare reclamat are sediul principal sau reședința în România, sau dacă reprezentantul legal al acestuia este stabilit în România.

Dacă furnizorul de servicii intermediare reclamat are sediul principal sau reședința într-un alt stat din Uniunea Europeană sau dacă reprezentantul legal al acestuia nu este stabilit în România, plângerea va fi gestionată de către coordonatorul serviciilor digitale din țara de stabilire, iar comunicarea între părți va fi intermediată de către ANCOM.

„Principala responsabilitate în tratarea şi soluţionarea iniţială a plângerilor revine furnizorilor de servicii intermediare, care au fost obligaţi să instituie o serie de măsuri organizatorice pentru a asigura respectarea Regulamentului privind serviciile digitale.

În acelaşi timp, coordonatorii serviciilor digitale trebuie să ia măsuri atunci când le sunt semnalate încălcări sistemice ale Regulamentului”, precizează ANCOM într-un comunicat.

În cazul reclamațiilor sau plângerilor referitoare la eliminarea conținutului ilegal din mediul online, inclusiv produse, servicii, site-uri sau alte informații, este important de menționat că ANCOM nu decide cu privire la calificarea conținutului online ca fiind ilegal, cu excepția cazurilor în care este autoritate relevantă într-un anumit domeniu.

Regulamentul ANCOM privitor la serviciile digitale

ANCOM

ANCOM. Sursa foto: Facebook/ ANCOM

Scopul Regulamentului privind serviciile digitale este să creeze un mediu online sigur și transparent, cu măsuri sporite de protecție pentru minori, interzicerea comunicărilor publicitare bazate pe crearea de profiluri, transparență în termenii și condițiile platformelor online, și o securitate crescută prin verificarea identității reale a comercianților online.

De asemenea, legislația în domeniu stabilește proceduri clare și accesibile pentru semnalarea conținutului ilegal, a produselor sau serviciilor ilegale pe platformele online.

În rolul său de coordonator național al serviciilor digitale, ANCOM garantează că utilizatorii din România vor beneficia de aceste beneficii prevăzute de legislația europeană.

Regulamentul asigură, printre altele:

  • o modalitate ușoară de a raporta conținuturi, bunuri sau servicii ilegale;
  • transparența în ceea ce privește publicitatea;
  • interzicerea anumitor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi cele care utilizează date sensibile sau datele minorilor;
  • obligația platformelor online de a își proiecta serviciile într-un mod care să nu înșele, manipuleze sau denatureze ori să afecteze în alt mod capacitatea utilizatorilor de a lua decizii libere și în cunoștință de cauză;
  • termeni și condiții simplificate de utilizare a serviciilor, se mai arată în comunicat.