Reguli noi de evaluare a activității consulare.

Cetățenii vor avea un cuvânt de spus la evaluarea activității consulare a misiunilor diplomatice din străinătate. Sugestiile primite de la vor fi luate în considerare de Ministerul Afacerilor Externe.

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, legea care stabilește acest lucru. Conform actului normativ, activitatea consulară va fi evaluată de MAE inclusiv pe baza opiniilor primite de la cetățeni.

Legea promulgate de președinte are ca obiectiv îmbunătăţirea calităţii serviciilor consulare prin digitalizare extinsă. De asemenea, prin același act normativ, se propune implementarea unui sistem de feed-back.

Actul normativ modifică articolul 16 din Legea 62/2019 privind activitatea consular. Modificarea prevede extinderea procesului de digitalizare și îmbunătăţirea calităţii serviciilor efectuate în reţeaua consular. Astfel, vor fi introduse și utilizate în mod istematic mijloace informatice ce vor permite colectarea de date de la cetățeni. Aceștia vor putea relata despre experienţa avută și despre nivelul de satisfacţie a serviciilor. De asemenea, ei vor putea prezenta sugestii de îmbunătăţire a serviciilor.

Reguli noi de evaluare a activității consulare

Acest sistem de feed-back va putea fi folosit în evaluarea calitativă şi cantitativă a serviciilor consulare.

Potrivit legii, activitatea consulară este coordonată metodologic şi evaluată în baza unui set unitar de criterii, cantitative şi calitative. Acestea au la bază inclusiv sugestiile primite din partea cetăţenilor care vor fi analizate de către departamentul de specialitate din cadrul MAE.

„Obiectivele, criteriile, modalitatea de analiză a sugestiilor cetăţenilor şi procedura de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului Afacerilor Externe.”, prevede legea.

Cât vor conta sugestiile cetățenilor

În cadrul activităţii consulare, Ministerul Afacerilor Externe, misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră utilizează componente ale platformei unice Sistemul informatic integrat consular ECons. De asemenea, va fi utilzat și sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetăţeni.

Aceste sisteme informatice procesează cererile de servicii consulare primite de la cetăţenii români aflaţi în străinătate. Totodată, procesează şi centralizează evaluările, sugestiile şi propunerile venite de la aceștia. De asemenea, tot prin aceste sisteme informatice se poartă corespondenţa interinstituţională şi se ţine evidenţa cazurilor de asistenţă şi protecţie consulară.