Evenimentul Zilei > EVZ Special > Călători pe drumuri de ape. „Toate pânzele sus” pe flota din Regata Mării Negre
Călători pe drumuri de ape. „Toate pânzele sus” pe flota din Regata Mării Negre

Călători pe drumuri de ape. „Toate pânzele sus” pe flota din Regata Mării Negre

Un marş de 1.070 de mile marine îi aşteaptă pe marinarii de pe bricul Mircea. Varna a trecut. Urmează Novorossiys şi Soci

Sâmbătă la amiază, Nava Şcoală Mircea a părăsit portul Varna, loc în care s-dat startul în concursul nautic SCF Black Sea Tall Ship Regatta 2014, competiţie la care mai participă şi eleganta goeletă românească Adornate. Velierele noastre au plecat din Constanţa, pe 29 aprilie, cu onoruri militare. Ele se vor lupta cu alte 16 ambarcaţiuni, din care nouă – inclusiv “bricul” nostru – de clasa A. Şase dintre acestea sunt ruseşti – patru chiar mai mari ca Mircea – semn că Rusia acordă o atenţie deosebită acestui eveniment fără precedent în Marea Neagră.

De altfel, se spune că însuşi Vladimir Putin va onora regata cu prezenţa sa într-un din cele două porturi de escală ruseşti: Novorossiysk sau Soci. Omologul său bulgar, Rossen Pevneliev a fost, vineri, în portul Varna unde a susţinut un discurs espre semnificaţia acestei “regate a păcii”. Şi preşedintele nostru, Traian Băsescu va fi în portul Constanţa, într-una din zilele următoare sosirii flotei de veliere în portul final, Constanţa, pentru a decora N.S. Mircea la împlinirea a 75 de ani de când a intrat în serviciul Marinei Române.

Românii locul I la „trasul parâmei

O briză uşoară i-a întâmpinat pe marinarii noştri la ieşirea din portul Constanţa. La scurtă vreme, însă, vânticelul primăvăratec ce venea dinspre popota din prova navei a început să miroasă a ciorbă de perişoare şi chiftele marinate, semn că bucătarul navei şi-a intrat în pâine. A urmat o scurtă urcare în arborada navei, unde cadeţii şi marinarii profesionişti de pe Mircea s-au antrenat ridicând câteva vele. Un elicopter a survolat cele două veliere româneşti, Mircea şi Adornate, care navigau în tandem. În aceeaşi formaţie, cele două corăbii au acostat, la oara nouă seara, la Varna.

În cele trei zile de staţionare au urmat întâlniri protocolare între marinarii de pe”bastimentele” participante la regată, un dineu al comandanţilor şi o “Crew Party” – petrecere a echipajelor. Au fost şi concursuri între echipaje. La “trasul parâmei” echipa bricului i-a învins pe toţi concurenţii, la fotbal tot ai noştri au fost primi, doar la traul la rame au pierdut la mustaţă, dar au promis că se vor revanşa în următoarele trei porturi.

Incognito pe uriaşele corăbii ruseşti

Într-o “inspecţie publicistică” incognito am vizitat principalii noştri adeversari, în principal cele patru mari veliere ruseşti şi un bric clasic al mainei militare pakistanze aflat pentru prima oară la o competiţie de o asemenea anvergură. Astfel, pe impresionantul MIR – în traducere Pace –, de 109 metri lungime,  navă aparţinând Universităţii Maritime Makarov din Sankt Petersburg, am văzut un echipaj dezordonat, cu marinari cu nădragii în vine, fumând pe unde îi apucă şi cu o punte nespălată. Nu la fel s-au prezentat marinari de pe Nadejda (Speranţa), veniţi tocmai de la Vladivostok – cale de 10.622 de mile marine! – care erau spilcuiţi de parcă abia ieri au plecat de la celălalt capăt al lumii şi nu de la mijlocul lui februarie.

Mircea – cea mai vizitată corabie

Pe Kruzenshstern, navă cu patru catarge venită din Marea Baltică, de la Kaliningrad, am discutat cu un boţman (un fel de şef peste marinarii care ură pe un catarg) mirosind a alcool. Probabil o excepţie întrucât ceilalţi marinari erau ca scoşi din cutie. Dar matrozii de pe Sedov – cel mai mare şi mai vechi velier din lume – lansat în 1920, care au înconjurat toată Europa, din îndepărtatul Murmansk până la Varna, au impresionat cel mai mult la un marş al echipajelor prin atitudinea demnă de un marinar sovietic de pe timpuri! Dar, de departe, N.S. Mircea a fost cea mai vizitată corabie cu circa de 2.000 de oaspeţi primiţi la bord zilnic, în cele trei zile de staţionare. Unde mai punem că vizitatorii au beneficiat de „ghizi”, aleşi din rândul cadeţilor, care le vorbeau în engleză, bulgară sau turcă.

Bricul Rah Naward, atacat de piraţi în Golful Aden

De departe, pakistanezii de bricul Rah Naward au fost cea mai pitorească apariţie din portul Varna. Cu bărbi impozante şi mustăţi uriaşe îndoite artistic în sus, marinarii plecaţi tocmai din Karachi au fost extrem de ospitalieri.

Într-o discuţie privată cu doi dintre marinarii pakistanezi am aflat că, în urmă cu aproximativ trei săptămâni, aflaţi în aprpierea coastelor somaleze, corabia lor a fost pe punctul să fie atacată de piraţi. Întebat oficial, ofiţeul doi punte al navei, lt. cdr. Muhammad Iqbal (BOSN officcer), ne+a confirmat povestea şi ne-a oferit amănunte. “Eram în Oceanul Indian, în Golful Aden, undeva între Insula Socotra şi oraşul Aden, aproape de strâmtoarea Bab-El-Mandeb. Ne îndreptam spre Marea Roşie. Am observat trei ambarcaţiuni uşoare şi rapide care veneau spre noi cu o viteză de 24 de noduri. Noi navigam cu motorul, fără vele, cu opt-nouă noduri. I-am apelat, conform procedurilor, prin staţie. N-au răspuns. Am rpetat mesajul de identificare până au ajuns la circa 200 de metri. Atunci am tras câteva salve de foc ân aer, de avertisment, cu o armă automată Kalaşnikov. S-au oprit şi au fugit imediat. Presupun că erau piraţi”, ne-a povestit, zâmbind cu gura până la urechi lt.cdr. Iqbal.

Nava pakistaneză nu mai vine la Constanţa

Zona respectivă este celebră penru desele acte de piraterie ale somalezilor astel încât autenticitatea relatării nu poate fi pusă la îndoială. Cel mai probabil, piraţii au crezut că Rah Nawad este un velier civil şi s+au speriat când au auyit rafalele de AKM. Din păcate, Rah Nawad va părăsii competiţia la Soci, întrucât navă militară neriverană Mării Negre fiind trebuie, conform Tratatului de la Montreaux, să părăseasc această mare în 21 de zile de la intrare. O excepţie ar creea un precedent periculos în actualul context politic.

Regata privită din extreme

La SCF BlackSea Tail Regatta 2014 participă 17 nave, reprezentând nouă naţiuni- Astfel, şase sunt ruseşti, trei bulgăreşti, România are două corăbii şi Turcia, Spania, Marea Britanie, Ucraina, Pakistan şi Malta cu câte un velier. Noua dintre ele, cele mai mari sunt de clasa A, patru de tonaj mediu, de clasă B, şi câte două de clasă C şi D. Doar două dintre ele sunt nave militare: N.S. Mircea şi Rah Naward, cu pavilion pakistanez. Cel mai mare velier este Sedov, cu un deplasament de 3.942 tone, care este, totodată şi cel mai bătrân, având 94 de ani. Cel mai  mic este yachtul rusesc Akela, cu o lungime de doar 13,6 metri. România ar mai fi trebuit să aibă în competiţie un yacht de dimensiuni similare, dar care nu s-a prezentat la start.

La regata participă 400 de marinari profesionişti şi 880 de cadeţi, din care 1.390 sunt bărbaţi şi 35 femei.  Velierul rusesc Kruzenshtern are cel mai mare echipaj, cu 225 de membri. Spre comparaţie, N.S. Mircea are în lista de echipaj doar 143 de oameni şi este al cincilea ca mărime dintre navele de clasa sa înscrise în competiţie, pe primele patru lcuri fiind corăbiile ruseşti. La Constanţa or sosi doar trei dintre ele, Kruzenshtern părăsind competiţia la Soci.

Lungimea totală a vaselor participante la SCF BlackSea Tail Regatta 2014 este de 1.799 metri. Cât 20 de stadioane de fotbal

“Oamenii se împart în mai multe categorii: oameni buni, oameni răi, femei şi marinari”
Proverb marinăresc

10 mii de mile a navigat velierul Nadejda până la Varna


Lt. cdr. Muhammad Iqbal și reporterul EVZ

  • Următoarele reportaje ale corespondentului nostru de la bordul N.S. Mircea vor fi transmise din porturile Novorossiysk şi Soci şi vor conţine pe lângă date despre mersul regatei şi reportaje de culoare despre viaţa marinarilor la bord din timpul marşului de instrucţie în care se va naviga exclusiv cu vele