Proiectul visat de Roma imperială, adus la viață. Va fi ceva nemaivăzut

Proiectul visat de Roma imperială, adus la viață. Va fi ceva nemaivăzutPod Sicilia, proiectul romanilor. Sursa foto: captură video

Construcția unui pod care să lege Sicilia de Italia continentală este un proiect ambițios, discutat de secole, dar care abia acum începe să prindă contur. Podul Messina, așa cum este cunoscut, va fi cel mai lung pod suspendat din lume, traversând Strâmtoarea Messina pe o distanță de 3.300 de metri.

Deși ideea a fost propusă încă din epoca romană, abia în prezent autoritățile italiene sunt hotărâte să ducă proiectul la bun sfârșit.

O idee veche de două milenii

Conceptul unui pod care să unească Sicilia de continent datează din secolul I d.Hr., când romanii au propus o soluție rudimentară: un pod format din bărci și butoaie legate între ele.

De-a lungul istoriei, diverse guverne și lideri politici au încercat să transforme această idee în realitate, dar costurile ridicate, dificultățile tehnice și riscurile seismice au împiedicat orice progres semnificativ.

În 1908, un cutremur devastator de 7,1 grade pe scara Richter a lovit Strâmtoarea Messina, provocând moartea a 100.000 de oameni și generând un tsunami care a distrus zonele de coastă.

Acest dezastru a întărit convingerea că un pod în această regiune ar fi extrem de dificil de construit și menținut.

Pod Sicilia

Pod Sicilia. Sursa foto: captură video

Un proiect ambițios, dar controversat

De-a lungul decadelor, au existat numeroase propuneri pentru construirea podului, dar acestea au fost blocate de activiști de mediu, ingineri sceptici și probleme financiare.

Strâmtoarea Messina este o zonă cu biodiversitate bogată, iar un pod ar putea afecta ecosistemul marin. În plus, activitatea seismică intensă din regiune ridică probleme serioase de siguranță.

Cu toate acestea, în 2024, guvernul italian a decis să înceapă lucrările, iar proiectul a fost atribuit companiei WeBuild, care a câștigat licitația.

Premierul Giorgia Meloni și ministrul Infrastructurii, Matteo Salvini, sunt principalii susținători ai proiectului, considerând că acesta va aduce beneficii economice și sociale semnificative.

Costuri și beneficii

Construcția Podului Messina este estimată la 13,5 miliarde de euro, echivalentul a 15,3 miliarde de dolari.

O parte din finanțare provine de la Uniunea Europeană, care a alocat 25 de milioane de euro pentru proiectare, dar restul fondurilor vor fi asigurate de guvernul italian.

Beneficiile sunt considerabile. Podul va permite o conexiune rapidă între Sicilia și Italia continentală, reducând timpul de traversare și costurile de transport.

În prezent, legătura dintre cele două regiuni se face prin feriboturi, iar traversarea durează aproximativ 50 de minute.

Odată finalizat, podul va permite tranzitul rapid al vehiculelor și trenurilor, stimulând economia locală și turismul.

Când va fi gata

Construcția podului va dura mai mulți ani, iar autoritățile estimează că va fi finalizat în jurul anului 2030.

Pe parcursul lucrărilor, proiectul va genera 100.000 de locuri de muncă și va implica 300 de furnizori, majoritatea din regiunile Sicilia și Calabria, unde ratele șomajului sunt ridicate.

Dacă va fi finalizat conform planului, Podul Messina va deveni cel mai lung pod suspendat din lume, depășind Podul Canakkale din Turcia, care are 2.023 de metri lungime.

De asemenea, va fi de două ori mai lung decât cele mai mari poduri suspendate din China.

Ne puteți urmări și pe Google News