Una dintre aceste observații care poartă mențiunea ”exagerat” se referă la costurile pentru instruirea funcționarilor publici care se vor ocupa de implementarea PNRR.

Potrivit documentelor oficiale transmise la Comisia Europeană, pentru un singur astfel de funcționar, costurile pentru instruire s-ar ridica la 133.000 de euro. La acest capitol, cei de la Comisia Europeană au notat, sec: ”pare cam excesiv”.

Pe lângă acest subiect, cei de la Comisia Europeană au criticat Guvernul Câțu pentru faptul că au aruncat ”la grămadă” mai multe cifre, care se referă la investiții care urmează să fie făcute din fondurile PNRR. Observația la acest capitol se referă la faptul că aceste investiții trebuiau tratate separat, iar costurile trebuiau defalcate pentru fiecare proiect în parte. În documentele transmise de Guvern, aceste investiții sunt enumerate, fără să fie trecute costurile cu privire la implementarea acestora.

La capitolul ”reducerea abandonului școlar”, cei de la Guvernul României au venit cu date neclare, insuficiente pentru a se putea stabili ce fonduri sunt necesare precum și planurile de acțiune pentru realizarea acestui proiect important.

Sănătatea și Transporturile, vizate și ele

La capitolul investiții în domeniul sanitar și a infrastructurii medicale, Guvernul României nu și-a făcut temele. Oficialii au transmis la Bruxelles date care se contrazic, de la un document la altul. De exemplu, cifrele totale transmise în format excel nu sunt aceleași cu celee transmise în format word, ceea ce arată că nimeni nu s-a uitat pe aceste informații și nu le-a corelat, ceea cer ar fi fost foarte ușor.

Pentru transporturi sunt și aici discuții importante, deoarece mare parte din fondurile alocate pe PNRR se referă la acest domeniu. De exemplu, la capitolul modernizarea infrastructurii feroviare, costurile pentru diferite proiecte sunt diferite de la un document la altul. De asemenea, costurile unor astfel de proiecte sunt supraestimate, iar Comisia Europeană solicită reverificarea acestora.

Pentru sistemul european de management al traficului feroviar, prețurile vehiculate de Ministerul Transporturilor sunt supraestimate și nu se justifică. Cei de la Comisia Europeană cer și un plan clar care să demonstreze că România va implementa acest sistem, mai ales că în anii trecuți țara noastră s-a mai angajat de mai multe ori că va implementa acest proiect dar nu a făcut-o niciodată.

PNRR criticat capitol după capitol

  • Introducerea vaucherelore pentru servicii – Informațiile furnizate nu includ o metodologie detaliată și verificabilă pentru stabilirea acestora, precum și documente justificative.
  • Scheme de ajutor de stat pentru economia socială – Informațiile furnizate nu includ o metodologie detaliată și verificabilă pentru stabilirea acestora, precum și documente justificative.
  • Politici publice – niciun document de justificare nu a fost anexat.
  • Reforma companiilor de stat – Îmbunătățirea cadrului procedural pentru punerea în aplicare a principiilor de guvernanță corporativă în întreprinderile de stat – Motivările și justificările costurilor nu sunt furnizate.
  • Reforma funcției publice – niciun document de justificare nu a fost anexat.
  • Reforma salariilor publice – niciun document de justificare nu a fost anexat.
  • Consolidarea statului de drept și a justiției – Deși justificările sunt clare, trebuie să existe o distincție clară în costul pentru R.4.2.1, care presupune două investiții complet diferite.