Primul test cu B-Max. Fordul fabricat la Craiova, dinamic şi ingenios
- Cristian Ionescu
- 29 august 2012, 13:07
Pe hârtie, Ford B-Max este o maşină ingenioasă. Interesantă pentru noi şi prin prisma faptului că este fabricată în România. În realitate, este mai mult de-atât. După ce am condus-o în premieră, cu prilejul lansării internaţionale organizate în Germania, ne-am lămurit de ce Ford are ambiţii atât de mari cu micul monovolum oltenesc.
Fără modele reşapate, însăilate în pripă sau low-cost de data aceasta. România produce o maşină modernă, ingenioasă, sigură, dedicată mai cu seamă pieţelor occidentale (acolo, clienţii nu se feresc de monovolume!). Şi da, cam scumpă. După ce am vorbit "pe uscat" multe luni despre Ford B-Max, monovolumul fabricat la uzina din Craiova, a venit şi vremea primului test.
S-a întâmplat zilele trecute, pe drumurile impecabile din prea "bibilita" Bavarie.
Ştiam, aşadar - am învăţat pe dinafară! -, că B-Max-ul vine cu un concept inovator de acces la bord, care a renunţat (aparent) la stâlpul B, cel dintre portierele faţă-spate.
Adevărul este că inginerii Ford au integrat acest element important de rezistenţă în uşi, câte o parte în fiecare, rezultând, susţin ei, o structură chiar mai trainică decât cea "normală", cu stâlpul B "la vedere". Ford mizează pe cinci stele la testul Euro NCAP, care a şi fost efectuat de altfel, rezultatele urmând a fi date publicităţii chiar astăzi.
Oricum, apropo de securitate, B-Max-ul oferă în standard ABS şi ESP plus şase airbaguri. Suplimentar, pachetul Titanium livrează sistemul "Active City Stop", care opreşte B-Max-ul automat, atunci când "simte" iminenţa unui impact, la viteze de până la 30 km/h. Un alt sistem de asistenţă în caz de urgenţă, conectat la telefonul mobil al şoferului, sună singur la 112, în cazul unui accident grav, oferind operatorului coordonatele maşinii.
Aşa ceva nu s-a mai văzut la o maşină fabricată în România.
Spaţiul şi vizibilitatea oferite de B-Max sunt de top pentru o maşină de dimensiuni subcompacte. Paradoxal, peste ceea ce garantează un Focus, model cu o amprentă la sol superioară.
Poate doar pe banchetă trei persoane să stea mai înghesuit (în zona umerilor).
Portbagajul este şi el măricel pentru un model din acest segment, dar, totuşi, departe de pretenţiile solicitate de o maşină dedicată familiştilor cu unu, doi copii. Cu excepţia poziţiei prea înalte a scaunului (chiar şi pe nivelul minim de ajustare), ergonomia de care beneficiază şoferul este una buna.
Butoanele sistemului de infotainment de pe consola centrală sunt prea mici (pentru echiparea de top!), dar, după momentele de uluială iniţiale se poate "conlucra" cu ele suficient de confortabil. Persistă doar un uşor handicap estetic, peste care cei mai mulţi vor trece fără doar şi poate.
Şi pe această zonă, ne găsim în faţa celei mai reuşite oferte "made in Romania".
Cu anumite excepţii, materialele utilizate în cabină sunt corecte, iar îmbinările executate cu grijă - detalii care trebuie să se ridice la nivelul pretenţiilor unei clientele preponderent occidentale.
Spaţiile de depozitare sunt suficiente, chiar şi pentru locurile din spate (acolo unde, din cauza portierelor glisante, au fost poziţionate ingenios, în zone mai puţin obişnuite). Pentru test, am avut la dispoziţie două versiuni de motorizare: 1.0 Ecoboost (120 CP) şi 1.6 turbodiesel (95 CP). Ambele dotate cu o cutie de viteze manuală bine "unsă" şi etajată "lejer" (cu scopul de a ţine cât mai bine în frâu consumul).
Aşa cum se obişnuieşte, varianta de echipare propusă de producător a fost cea de top - Titanium, în acest caz - asezonată suplimentar cu câteva dotări opţionale.
Chiar dacă întăresc ideea de maşină bine făcută, scaunele cu tapiserie realizată parţial din piele, dar şi plafonul panoramic rămân nişte mofturi fără care se poate trăi, totuşi, foarte bine.
"Benzinarul" asamblat şi el la Craiova a fost, aşa cum era de aşteptat, mai silenţios şi, în general, un partener mult mai plăcut decât turbodieselul (care garantează, e drept, un consum inferior).
Din motive care ţin, parţial de antifonare, parţial de arhitectura modelui, micul Ecoboost nu e la fel de "tăcut" ca pe Focus. Comportamentul a rămas cel cunoscut, adică incredibil de solid, pentru un agregat în trei cilindri, cu o capacitate atât de mică. Fără a fi uluitor de rapid (asta chiar nu trebuie să i se ceară), B-Max-ul cu Ecoboost este o maşină nesperat de agilă, în ciuda tuturor argumentelor care ar milita împotriva acestui fapt - virajele pot fi abordate cu mai mult aplomb decât în multe alte modele cu un centru de greutate situat sensibil mai jos.
De fapt, Ford a reuşit un artificiu deosebit de inspirat: setarea suspensiilor în aşa fel încât să filtreze cu succes majoritatea imperfecţiunilor carosabilului (în Bavaria, acestea trebuie căutate cu mare sârg), dar şi pentru a ţine în frâu mişcările caroseriei (mai ales în curbe). Pentru că am prins şi câteva sectoare de Autobahn fără restricţie de viteză, ne-am permis să transformăm B-Max-ul într-un "bolid" (cum ar spune reporterii frenetici care relatează de la acţiunile televizate ale poliţiei române).
Surprinzător sau nu, micul Ford ajunge la 180 km/h şi, cu excepţia unui zgomot cam măricel (la vânt), nici nu face nazuri, nici nu te aduce, ca şofer, într-o stare de încordare.
Stabilitatea pe traiectorie rămâne salutară, aşadar, la o viteză pe care nici nu o recomandăm şi care nici nu va fi utilizată, cel mai probabil, de un cap de familie plecat cu plozii în vacanţă. După tot ce am văzut, e aproape o certitudine că Fordul "oltenesc" va trezi interesul pe pieţele mature din Occident. În ceea ce priveşte România, rămâne de văzut. Pe lângă reticenţa istorică faţă de monovolume a şoferului român, mai există şi problema preţului, departe de a fi îmbietor.
Am apreciat * Ţinuta de drum * Finisajele * Spaţiul rezervat pasagerilor * Vizibilitatea * Motorul 1.0 Ecoboost şi transmisia manuală (cu numai 5+1 rapoarte) Nu am apreciat * Poziţia înaltă la volan * Meniul sistemului multimedia * Balamalele portierelor (inestetice) * Lipsa suportului pentru mâni de pe portierele spate * Izolarea fonică
FORD B-MAX, informaţii esenţiale
Versiuni şi preţuri (cu TVA) 1.4 - 90 CP Ambiente - 13.400 de euro 1.4 - 90 CP Trend - 14.150 de euro 1.0 - 100 CP Trend - 14.650 de euro 1.5 TDCi - 75 CP Trend - 15.650 de euro 1.0 - 100 CP Titanium - 16.150 de euro 1.0 - 120 CP Titanium - 16.900 de euro 1.5 TDCi - 75 CP Titanium - 17.150 de euro 1.6 TDCi - 95 CP Titanium - 17.650 de euro
Dimensiuni şi performanţe (1.0 Ecoboost - 120 CP)Motorizare: benzină, 999 cmc, trei cilindri, turbo, 114 g/km CO2, Euro V L x l x h: 4,06 x 1,75 x 1,60 m Portbagaj: 318 l Rezervor:48 l Acceleraţie 0-100 km/h: 11,2 s Viteză maximă: 189 km/h Consum mediu oficial: 4,9 l/100 km Consum în test: 7,5 l/100 km Putere maximă: 120 CP (la 6.000 rpm) Cuplu maxim: 200 Nm (la 1.400-4.000 rpm) Modele similare: Kia Venga, Opel Meriva, Hyundai ix20, Nissan Note, Renault Modus (nu se mai comercializează în România), Honda Jazz, Skoda Roomster, Citroen C3 Picasso, Toyota Verso S (nu se comercializează în România)
CITEŞTE ŞI: Totul despre noul Ford B-Max: preţuri, dotări, concurenţi, performanţe