Povestea terifiantă a bărbaților care își riscă viața dezmembrând tancuri petroliere | GALERIE FOTO
- Ana-Maria Adamoae
- 3 mai 2014, 11:56
Jurnaliștii de la National Geographic au publicat, în ediția online, un fotoreportaj cutremurător de viețile bărbaților care înfruntă zilnic moartea lucrând pe șantierele navale, la dezmembrarea tancurilor petroliere și a cargo-urilor.
La nord de orașul Chittagong, țărmul pare, văzut din satelit, un imens cimitir de nave maritime, unde vase din lumea întreagă sunt aduse și dezmembrate. O zonă de mangrove, cu lungimea de aproape 13 kilometri, a fost defrișată pentru a face loc șantierelor, în prezent aici funcționând 80, iar în fiecare an mai apare încă unul nou.
În timpul refluxului, muncitorii desfășoară un cablu cu greutatea de 4,5 tone cu ajutorul căruia transportă la mal bucățile pe care le dezmembrează dintr-o navă.
Pe șantierele din Chittagong, băieții mint că au 14 ani, vârsta minimă legală pentru a fi lucra pe șantier. Angajatorii îi preferă pentru că sunt mai ieftini și mai neștiutori în privința pericolelor care îi pândesc, dar și pentru că trupurile lor mici se strecoară în cele mai înguste unghere ale navelor.
Oțelul de pe nave este colectat sub forma unor foi imense, care pot cântări 450 de kg o singură bucată. Folosind forța brută și sisteme de tracțiune improvizate, muncitorii le încarcă în camioane, iar apoi sunt transportate către fabricile unde vor fi transformate în bare de oțel utilizate în construcții.
Muncitorii lucrează întreaga zi în noroiul amestecat cu metale grele și vopsele toxice, iar riscurile la care se expun includ și cancerul de plămâni, deoarece seara se apără de frig dând foc unor garnituri de țevi, unele dintre ele conținând azbest.
Procesul de dezmembrare a unei nave durează între trei și șase luni, în funcție de dimensiunile navei. Muncitorii taie strat după strat din grosimea navei, folosind lămpi cu acetilenă, iar după mai multe zile o secțiune mare a navei se prăbușește, aruncând în aer bucăți de fier.
Potrivit jurnaliștilor de la National Geographic, tributurile în vieți omenești sunt frecvente, iar navele nu țin cont de vârsta celor pe care îi ucid. Un astfel de exemplu este cel al unui tânăr de 22 de ani, ucis de explozia provocată de o acumulare de gaze.