Pirateria maritimă prosperă în largul Africii de Vest. Golful Guineei, zonă maritimă vecină litoralului care se întinde din Coasta de Fildeș în Republica Democratică Congo, a înregistrat o multiplicare a actelor de banditism în apele sale.

Dar pirații se angajează dincolo de apele teritoriale, diversificându-și țintele. Vase de transport în vrac, port-containere și cargouri sunt noile ținte, în plus față de atacurile obișnuite contra petrolierelor și navelor de pescuit.

Potrivit raportului BMI, citat de Le Figaro, „în 27 octombrie 2018, 11 membri ai echipajului au fost răpiți la bordul unui port-container, la 70 de mile în largul Bonny Island, în Nigeria„.

„Două zile mai târziu, pirați nigerieni la bordul unei ambarcațiuni rapide au deturnat un petrolier la 100 de mile de Point Noire, în Congo Brazzaville. Opt membri ai echipajului au fost răpiți„.

Anul 2018 (mai ales ultimele trei luni) a fost complicat pentru regiune. Potrivit BMI, șase deturnări de nave înregistrate au avut loc în această zonă.

La fel ca un număr foarte mare de răpiri pentru recompense și 13 din 18 cazuri de atac armat asupra vapoarelor.

Raportul denunță 41 de răpiri în ultimul trimestru, toate în largul Nigeriei. Nigeria este principalul producător de petrol din regiune, împreună cu Angola.

Aceste acte de piraterie perturbă traficul naval și cauzează pierderi de miliarde de dolari anual pieței economice internaționale.

”Este nevoie urgentă de consolidarea cooperării și partajarea informațiilor între țările din zona golfului Guineei pentru ca acțiuni eficace să poată fi luate contra piraților”, a declarat un purtător de cuvânt al BMI.

Acțiuni eficace care și-au adus roadele în altă regiune periculoasă: golful Aden. Aici, controlul mai multor marine occidentale, precum Franța și SUA, care au baze la Djibouti, a făcut ca nici o navă să fie deturnată în 2018.

Acum zece ani, UE lansa operațiunea Atalante pentru a lupta contra pirateriei în largul Somaliei, în cornul Africii.

Dar amenințarea persistă și BMI face apel la căpitanii navelor să ”mențină o vigilență maximă atunci când traversează aceste ape”.

Implantarea patrulelor internaționale rămâne justificată pentru că pirații au deschis focul asupra câtorva vapoare.

O altă parte a globului este și ea subiectul atacurilor pe mare: Asia de Sud-Est.

În ciuda unei scăderi a incidentelor în Indonezia, marina locală rămâne vigilentă. Regiunea rămâne o miză primordială a securității maritime, mai ales în strâmtoarea Malacca, pasaj important al comerțului internațional.

Potrivit raportului BMI, coastele Malaeziei și Filipinelor sunt încă terenul mai multor acte criminale: răpiri și atacuri cu arme de foc.

 

Te-ar putea interesa și: