P&G, de la o mică afacere cu săpun la un adevărat imperiu al produselor de uz casnic
- Sorina Benga
- 9 august 2024, 07:41
Procter & Gamble (P&G) a trecut de la o simplă companie de săpun și lumânări la un jucător important în domeniul bunurilor de consum. Iată o privire asupra modului în care a fost creată această afacere.
Procter & Gamble, care a început ca o simplă companie producătoare de săpun în vremurile dificile dinaintea Războiului Civil, a devenit o companie care produce câte puțin din orice în sectorul produselor de uz casnic. În zilele noastre, lucruri precum lumânările și săpunul ni se par de la sine înțelese.
Dar în anii 1800, lumânările erau esențiale pentru lumină, iar disponibilitatea produselor de igienă era limitată. Este un prim exemplu de oameni de afaceri care au recunoscut o zonă de cerere și au valorificat-o.
Cronologia companiei P&G
Potrivit site-ului web al Procter & Gamble, compania din Cincinnati a fost fondată în 1837, un an de criză financiară în țară, de către cumnații William Procter și James Gamble. Procter era producător de lumânări, iar Gamble de săpun. Aceste produse au devenit baza afacerii lor.
1850 - Compania începe să adauge logo-ul său Moon and Stars pe produse. În ciuda zvonurilor privind iminența unui război civil, compania construiește o nouă fabrică pentru a-și susține afacerea în creștere.
1859 - Procter & Gamble realizează acum vânzări de 1 milion de dolari, devenind o companie cu zeci de angajați.
1862 - Printr-o răsturnare de situație, Războiul Civil aduce noroc companiei P&G. Compania încheie contracte pentru furnizarea de lumânări și săpun armatelor nordice.
1879 - Până în acest moment, fiul lui Gamble, James, și-a folosit cunoștințele de chimie pentru a crea un echivalent mai ieftin al săpunurilor mai scumpe. Acest lucru duce la apariția mărcii Ivory Soap. William Proctor, Harley, a numit-o după ce a citit un pasaj din Biblie - „din palatele de fildeș”.
1882 - Fiul Harley Procter face manevre pentru a cheltui mai mult pe publicitate, comercializând săpunul în toată țara prin intermediul ziarelor.
1887 - P&G inițiază unul dintre primele acorduri de împărțire a profitului. Aceasta a oferit angajaților o parte din plăcintă și a potolit frustrarea în rândul muncitorilor.
1890 - Afacerea cu săpunuri se dezvoltă și devine o gamă diversificată de produse, cu peste 30 de săpunuri diferite. Compania se încorporează ca o modalitate de a crește numerarul pentru creștere.
Ce se întâmplă astăzi?
Probabil că se poate spune cu certitudine că Procter & Gamble s-a transformat în ceva mult peste ceea ce și-au imaginat vreodată fondatorii săi. Anul trecut, P&G a înregistrat vânzări de 67,68 miliarde de dolari, cu câștiguri de 3,89 miliarde de dolari, sau 1,53 dolari pe acțiune diluată.
Aceasta a fost o performanță mai slabă decât în anii trecuți. Compania rămâne un concurent puternic în industria produselor de uz casnic, cu o gamă care include pasta de dinți Crest, aparatele de ras Gillette, detergentul de rufe Tide, scutece, produse de curățat Dawn și, datorită coronavirusului, marca de hârtie igienică Charmin, foarte căutată.
Există argumente întemeiate cu privire la natura lentă a creșterii companiei. Veniturile au stagnat în 2016 și 2017, dar de atunci și-au recăpătat ritmul, notează The Street.