O platformă de retail din China, subiect de discuții între Camera Economiei Digitale și Poșta din Polonia
- Iulia Moise
- 17 iunie 2025, 19:21

Camera Economiei Digitale se opune ferm deciziei Serviciului Poștal Polonez de a încheia un parteneriat strategic cu platforma Temu (Whaleco Technology Limited, cu sediul în Dublin) – o platformă de retail din China al cărei model de operare subminează fundamentele unei competiții corecte și dăunează intereselor antreprenori lor și consumatorilor polonezi.
Camera economiei digitale se opune parteneriatului cu platforma din China
Camera Economiei Digitale consideră această decizie dăunătoare și trebuie oprită imediat, guvernul Polon acționând în contradicție cu Comisia Europeană.
Decizia Serviciului Poștal Polonez (Poczta Polska S.A.), care nu este doar o companie deținută de Trezoreria de Stat, ci și cel mai mare angajator polonez, este în flagrantă contradicție cu direcția acțiunilor întreprinse de Uniunea Europeană și cu declarațiile făcute de Consiliul Miniștrilor.
Această decizie, este considerată incomprehensibilă și va avea consecințe dăunătoare pentru economie.
Camera Economiei Digitale consideră că nu este doar un act de sprijin direct pentru expansiunea economiei chineze pe seama economiei poloneze. De asemenea, contrazice cererile anterioare de a proteja antreprenorii polonezi de competiția neloială din afara Uniunii Europene.
Niciun sector din Polonia sau din Uniune în ansamblu nu a fost ferit de consecințele negative ale lipsei unui cadru competitiv echitabil între entitățile de afaceri din UE și cele chineze.
Mecanisme eficiente împotriva antreprenorilor din China
Ca Uniune Europeană, nu am dezvoltat mecanisme eficiente pentru a asigura respectarea de către antreprenorii chinezi a standardelor noastre în domeniile protecției mediului, siguranței produselor, protecției datelor personale, interzicerii ajutoarelor de stat și protecției consumatorilor.
La acestea se adaugă problemele asociate cu scutirea de taxe existente pentru expedierile în valoare de până la 150 EUR și evitarea plății TVA-ului datorat la importul de bunuri. Importatorii din China abuzează de această scutire și de procedura vamală, care permite amânarea decontării și plății TVA-ului pentru bunurile importate, pentru a evita plata drepturilor de vamă.
Comisia Europeană a recunoscut amploarea acestei probleme
Abia recent, Comisia Europeană a recunoscut amploarea acestei probleme și, în comunicarea sa despre comerțul electronic din 5 februarie 2025, a subliniat explicit necesitatea de a contracara astfel de practici, iar autoritățile de supraveghere au inițiat primele investigații.
Din 2020, guvernul chinez a implementat programe ample de sprijin pentru exporturile de comerț electronic, rezultând un avantaj competitiv neloial pentru companiile chineze – doar în 2022, exporturile de comerț electronic ale Chinei au fost în valoare de 224 miliarde USD, în timp ce importurile au fost de doar 81 miliarde.
Acest model este susținut de subvenții locale, stimulente fiscale și măsuri de promovare a vânzărilor directe către consumatori, ceea ce reduce costurile retailerilor chinezi cu aproximativ 20% în termeni reali.
Acest lucru permite companiilor chineze să stabilească prețuri pe care retailerii polonezi nu le pot egala, deoarece acestea ar fi prețuri de dumping interzise de lege. În același timp, ar fi împotriva legislației UE ca afacerile electronice poloneze să primească ajutoare de stat analogice. Cum evaluează rapoartele recunoscute activitățile platformelor chineze.
15% din produsele oferite de companiile din China conțin substanțe chimice
Așa cum indică cercetările Greenpeace, nu mai puțin de 15% din produsele oferite de companiile chineze de modă ultra-rapidă conțin substanțe chimice în concentrații care depășesc limitele UE, inclusiv formaldehidă și ftalați. Raportul Ökotest a arătat că nu mai puțin de 38% din produsele testate conțineau substanțe toxice.
Aceasta prezintă un risc tangibil pentru sănătatea și chiar viața consumatorilor polonezi. Ce acțiuni întreprinse de platformele chineze sunt contestate de autorități și organizații de consumatori.
Companiile chineze ocolesc sistematic reglementările privind prezentarea prețurilor corecte și ofertele speciale – ele folosesc mecanisme de discounturi netransparente și publică recenzii consumatorilor înșelătoare.

Temu. Sursa foto: Pixabay
De asemenea, ele utilizează mai multe practici descrise ca „dark patterns”, adică practici menite să inducă în eroare consumatorul sau să încurajeze achizițiile prin presiune temporală falsă, promisiunea unui premiu etc.
Platforma din China, sub investigații
Încălcările comise de Temu au atras un răspuns din partea autorităților UE și naționale, care desfășoară mai multe investigații în acest sens. În special, este important să subliniem procedurile Comisiei Europene privind posibila încălcare de către Temu a Legii Serviciilor Digitale, precum și procedurile rețelei de protecție a consumatorilor CPC împotriva acestei platforme pentru încălcarea drepturilor consumatorilor.
Acțiuni puternice sunt de asemenea întreprinse de Oficiul pentru Concurență și Protecția Consumatorilor (UOKiK), care în ultimele zile a adus acuzații împotriva platformei în legătură cu nerespectarea obligației de a informa corect consumatorii despre discounturi și oferte speciale.
Antreprenorii polonezi subliniază de ani de zile condițiile inegale de competiție cu afacerile chineze. Cu toate acestea, se pare că o companie de stat semnează un acord de parteneriat strategic cu platforma Temu. Acesta este, de asemenea, un atac împotriva strategiei UE de a construi un comerț electronic sigur și durabil, precum și a tuturor eforturilor de a întări competitivitatea economiei europene.
Prin urmare, Camera economiei digitale cere acțiuni imediate din partea Guvernului Republicii Polonia, care supraveghează activitățile Poștei Poloneze, și luarea de măsuri decisive pentru a proteja antreprenorii și consumatorii polonezi.