Nu doar creșterea cotațiilor internaționale scumpesc facturile la curent. Ce a constatat ANRE

Nu doar creșterea cotațiilor internaționale scumpesc facturile la curent. Ce a constatat ANRE

Creșterea prețurilor la energie și gaz natural a devenit o problemă majoră pentru consumatori, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) primind mii de plângeri din partea consumatorilor care spun că facturile nu corespund cu cât au consumat sau cu prețul stabilit prin contractul cu furnizorii.

Plecând de la sesizările mai multor cititori am încercat să identificăm ce a dus la explozia prețului la energie electrică. Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) ne-a confirmat că se confruntă cu un val de reclamații din partea consumatorului final și a demarat acțiuni de control.

Unii operatori din piața de energie au încălcat dispozițiile legale și contractuale

Ca urmare a acestor plângeri înregistrate de ANRE, au fost demarate acțiuni de control pentru a vedea dacă au fost respectate obligațiile legale. Astfel, în urma finalizării acțiunii de control, ANRE a constatat încălcări ale dispozițiilor legale, furnizorii fiind sancționați cu amenzi contravenționale.

“ ENGIE România, EON ENERGIE România și RESTART ENERGY ONE au fost sancționați fiecare, cu amendă în valoare de 800.000 de lei, pentru că în ofertele lansate public cu preț fix, valabil pentru o anumită perioadă (6-12 luni calendaristice), nu au menționat, că furnizorul își rezervă dreptul de a modifica pe parcursul acestei perioade prețul ofertat și astfel, nu și-au îndeplinit obligația legală de a pune la dispoziția acestora, în mod transparent, informații clare, cu privire la prețurile practicate pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale, preț pe care, ulterior, au intenționat să-l modifice, începând cu lunile octombrie și noiembrie 2021, prin notificări trimise anumitor categorii de clienți”, a declarat ANRE în comunicatul din 14 octombrie 2021.

Ne puteți urmări și pe Google News

De asemenea, ANRE a dispus acestor furnizori să-și notifice toți clienții care au semnat deja un contract cu preț fix că vor menține prețul gazelor naturale la care s-au obligat prin ofertă, până la expirarea perioadei de contract. În acest sens, ENEL ENERGIE și ENEL ENERGIE MUNTENIA au fost sancționate fiecare cu amendă în valoare de 30.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale.

NOVA POWER&GAS a fost sancționată cu o amendă tot de 30.000 lei pentru că nu a specificat în contracte perioada cu preț fix garantat din oferta tip acceptată de clienți. Totodată, aceasta a comunicat informații clienților în care nu erau precizate condițiile de denunțare unilaterală a contractului, încălcând astfel obligațiile legale.

De ce se recurge la astfel de practici

Liberalizarea pieței de energie a dat posibilitatea unor operatori  să încerce să câștige cotă de piață prin oferte atractive. Astfel, aceștia au aruncat în piață oferte la prețuri nesustenabile pentru propria afacere.

Deși previziunile experților arătau o posibilă creștere viitoare a prețurilor energiei electrice, estimare mult depășită în prezent, aceștia au preferat să ofere prețuri mici consumatorilor pentru perioade contractuale și de 12 luni, pentru a câștiga sau a menține clienții.

Acest lucru îi face acum să înregistreze pierderi, fiind nevoiți, dacă respectă contractul, să vândă sub prețul de achiziție. Astfel, aceștia s-au gândit ca în mod unilateral să crească prețul energie electrice furnizate către clienți și să-și protejeze astfel afacerea.

Spre exemplu, in acest moment energia electrică este achiziționate la prețuri mari, datele bursei de energie OPCOM arată că în luna septembrie, tran­zac­ţiile pe piaţa spot s-au încheiat la un preţ mediu de 134 de euro pe MWh. Ofertele care au circulat în piață și contractate de furnizori cu clientul final fiind undeva în jurul a 60 de euro pe MWh. Deci, se constată o pierdere de aproximativ 74 euro pentru fiecare MWh furnizat în această perioadă. Pentru unii dintre furnizori, amenzile de peste 160.000 euro reprezentând în acest moment un cost mult mai mic față de pierderile înregistrate prin respectarea termenilor contractuali.

 

Alte motive din spatele creșterii prețurilor la energie electrică

Prețul pe care îl plătește un consumator pentru energia electrică se compune din costuri de producție, costuri de transport și costuri de distribuție. La acestea se adaugă taxe impuse de către stat a căror scop este realizarea de investiții pentru protejarea mediului. În contextul scumpirilor, care dintre aceste costuri s-au modificat și cine câștigă din această acțiune ?

Surse de la ANRE susțin că această creștere a prețurilor s-a constatat atât în piața internă, cât și regională. Unul dintre motive ar fi declinul producției față de consumul necesar, care s-a datorat închiderii unor centrale electrice sau a restrângerii activității acestora deoarece erau folosiți combustibili fosili care sunt poluanți.

Reamintim că decizia legată de reducere amprentei de carbon a dus la impunerea unor taxe, sub forma certificatelor verzi, care au un impact major în costul de vânzare al energie produse de centralele poluante.

România, parte semnatară a strategiei de reducere a poluării, a  sprijinit dezvoltarea de capacități din surse regenerabile și nepoluante. Din păcate, se pare că nu suficient, deoarece nu s-a reușit acoperirea necesarului intern de energie electrică din astfel de surse. Închiderea termocentralelor pe hidrocarburi, cum este cazul celei din Hunedoara, a făcut ca cererea internă de energie să depășească cu mult producția. Acest lucru duce la o presiune asupra prețului.

Ce au de făcut românii

În contextul în care populația întâmpină probleme privind facturile uriașe, reprezentanții ANRE spun că soluția ideală este ca orice consumator să se adreseze furnizorului, explicându-i situația în care se află.

Recomandarea făcută de ANRE este ca orice client să își citească singur contorul și să transmită index-ul. Astfel se exclud problemele legate de regularizările efectuate de furnizori și apariția unor facturi de plată cu valoare mare.

În cazul în care consumatorii întâmpină în continuare probleme, o altă variantă propusă de ANRE îndrumă clienții să își schimbe furnizorul, să aibă aplecare spre a căuta furnizori cu prețuri mai mici, dar cu care să fie atenți la clauzele din contract, privind modul în care este transmis indexul, la cât timp se citește și cum se poate denunța contractul în cazul în care acesta este încălcat.

Totodată, în cazul constatării, încălcării contractului de către furnizori sau dacă sunt suspiciuni de abuz, prin încălcarea unor dispoziții legale, recomandăm adresarea unei solicitări operatorului și dacă acesta nu răspunde favorabil să se apleze la un avocat pentru inițierea unei acțiuni în justiție. Totodată, se pot face sesizări instituțiilor cu responsabilități în domeniu.

 

 

Atenție! Nu toate situațiile semnalate sunt sesizări corecte de încălcare a drepturilor consumatorului. Unii consumatori au realizat contracte pe perioade de 3 sau 6 luni, stabilind cu furnizorul prețuri foarte bune de achiziție a energiei electrice și acestea au ajuns la scadență. Normal că după această perioadă să primească oferte majorate semnificativ, piața înregistrând în această perioadă creșteri semnificative de preț.

 

Dacă ai date sau informaţii care pot deveni o ştire, transmite-le pe adresa pont@evz.ro