Adevărul despre accidentul aviatic de la Kogălniceanu. Declarațiile șefilor Aviației nu se potrivesc

Adevărul despre accidentul aviatic de la Kogălniceanu. Declarațiile șefilor Aviației nu se potrivescSursa: Administrația Prezidențială

Jurnaliștii de la Libertatea au intrat în posesia declarațiilor date de militari în fața superiorilor, imediat după dublul accident aviatic din 2 martie 2022, din Dobrogea. În documentele prezentate reiese că doi generali s-au contrazis.

Reamintim că în accidentul aviatic în care a fost implicat elicopterul IAR 330 Puma şi-au pierdut viaţa 7 militari. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, urcaseră la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române, se arăta la vremea respectivă în comunicatul MApN.

Elicopterul militar, IAR 330-Puma al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, decolase de urgență în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR. Elicopterul a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 km de aerodrom, potrivit comunicatului.

Doi generali se contrazic

În documentele prezentate de libertatea.ro, reiese dovada contrazicerii între șefii Aviației în cazul celor 7 militari morți, unde Generalul Vrăjescu este contrazis de generalul Pană. Mai exact, „Generalul Vrăjescu ordonă ca elicopterul să nu decoleze”. Iar „General Pană a grăbit decolarea”.

Potrivit dezvăluirilor, comanda ca elicopterul să nu decoleze din cauza vremii a fost dată în timpul decolării (20.21), iar ordinul să revină acasă a fost dat după ce elicopterul căzuse (20.30).

Generalul Viorel Pană, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, este indicat ca responsabil pentru pentru aprobarea în grabă a decolării, conform raportorului scris, întocmit de șeful de tură al Comandamentului Componentei Aeriene.

Confuzii de ore în declarația meteo

Miercuri, 2 martie 2022, a fost o zi cu vreme proastă pe multe aerodromuri din țară. La Bacău și la Kogălniceanu zborurile de dimineață s-au amânat. S-a prognozat vreme mai bună pe după-amiază. „Pe 2 martie am intrat în tură”, scrie în declarația locotenentului comandor Daniela Stoian, meteorolog.

Ea spune că, în jurul orelor 20:00, comandorul Moise Daniel a venit la ea și „i-am prezentat prognoza meteorologică”. Moise era liderul echipei de două MiG-uri care urmau să decoleze de la Baza Kogălniceanu.

„Daniela Stoian confundă probabil orele, pentru că la 19.50, Moise era deja decolat, împreună cu colegul său, Costinel Niță, pilotul celui de-al doilea MiG. La ora 20.00, avionul lui Niță pierduse legătura radio, iar la 20.03 a dispărut de pe radar și s-a prăbușit”

„Recomandarea mea a fost să zboare mai sus de 5.000 de metri”

Daniela Stoian spune că a întocmit un raport în care a comunicat că „în zonele de nord de bază vor fi zone care au la sol vizibilități între 1 și 3 kilometri, plafoane între 100 și 300 de metri, precipitații sub formă de ninsoare și nori cumulonimbus încastrați în plafon, ce au limita superioară între 4.000 și 5.000 de metri”.

„De aceea, recomandarea mea a fost să iasă până în 30 de kilometri nord din plafon și să zboare mai sus de 5.000 de metri”, a scris Stoian în declarația ei. Aceasta a fost recomandarea pentru avioanele MiG.

La ora 20.20-20.25, spune ea, a făcut o nouă informare meteo, în care a arătat că a început să ningă la aeroport, „dar că vizibilitatea nu va scădea sub 5 kilometri, și avem givraj moderat de la 100 de metri în sus”. „Un nor cumulonimbus care determină givraj sever”.

Daniela Stoian contrazisă de ora prăbușirii avionului

Daniela Stoian susține că, după câteva minute, a fost sunată pe sistemul STAR de comunicare (rețea de comunicații securizată a Armatei) de comandantul Florin Bogdan, pilotul elicopterului.

Ora indicată de ea este 20.40, dar e imposibil, pentru că elicopterul Puma decolase la 20.21 și se prăbușise la 20.29. Ofițerul meteo spune că Bogdan a întrebat-o „dacă este givraj la aerodrom”. I-a răspuns că „este givraj moderat”. Givrajul presupune depunerea gheții pe palele elicopterului.

„Ofițerul meteo spune că l-a informat pe pilotul elicopterului că „la 20-25 de kilometri nord-nord-vest este un nor cumulonimbus care determină givraj sever”. Era direcția spre care urmau să zboare, iar distanța nu era cunoscută, pentru că nu știau exact unde a căzut MiG-ul, rezultă din documente, se arată în analiza realizată de libertatea.ro.