Schimbarea cărții de identitate. Verificați aceste date

Schimbarea cărții de identitate. Verificați aceste dateCarte de identitate Sursa foto: EVZ

Mulți români uită să își verifice buletinul pentru a vedea când expiră. Dacă se apropie scadența, titularul care dorește un act cu valabilitate nouă, se poate prezenta la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor cu cel mult 180 de zile, însă nu mai puțin de 15 zile.

Întreaga procedură de înlocuire a cărții de identitate necesită, de asemenea, colectarea unor documente justificative, în funcție de circumstanțele specifice fiecărei situații.

Ce acte sunt necesare pentru a înlocui buletinul expirat

Cetățenii care dețin un buletin expirat sunt obligați, conform legii, să se prezinte cu 15 zile înainte de termenul de expirare pentru a solicita o nouă carte de identitate. Aceștia vor avea nevoie de următoarele documente:

  • Cerere pentru eliberare buletin -  Se poate obține de la ghișeu sau o poți descărca online pe site-ul primăriei din orașul tău;
  • Actul de identitate anterior și cartea de alegător - dacă este cazul;
  • Certificat de naștere, original și copie;
  • Certificat de căsătorie, dacă este cazul, original și copie (sau certificat al soțului supraviețuitor);
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie/ Certificat de divorț (dacă este cazul, original și copie;
  • Certificatul de deces al soțului/soției, dacă este cazul. În cazul soțului supraviețuitor, original și copie; Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie;
  • Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie. În cazul în care solicitantul pentru preschimbarea buletinului nu este proprietarul imobilului, va fi nevoie și de prezența proprietarului spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original, în termen de valabilitate.
  • Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate.

Cartea de identitate veche poate fi folosită până la primirea celei noi

Titularul poate păstra vechiul act de identitate, care este încă valabil, până la primirea noii cărți de identitate. La ridicarea noului act, vechiul document trebuie predat.

Buletin

Buletin. Sursa foto: arhiva EVZ

În alte situații sau la împlinirea vârstei de 14 ani, cetățenii au obligația de a solicita eliberarea unui act de identitate în termen de 15 zile de la producerea evenimentului, potrivit dlep-iași.ro

Termene de valabilitate

Termenele de valabilitate pentru cartea de identitate sunt:

  • pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 – 18 ani, termenul de   valabilitate a cărţii de identitate este de 4 ani;
  • pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 – 25 ani, termenul de  valabilitate a cărţii de identitate este de 7 ani;
  • după împlinirea vârstei de 25 de ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 10 ani;
  • după împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se eliberează cu termen de valabilitate permanent.

Sancțiuni dacă ai buletinul expirat

Conform reglementărilor O.U.G. nr. 97 din 14 iulie 2005, republicată, referitoare la înregistrarea, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români:

ART. 42 Încălcarea dispoziţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă atrage, după caz, răspunderea civilă, materială, disciplinară, contravenţională sau penală a persoanelor vinovate. ART. 43 Constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează: a) nerespectarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (1), art. 24 şi art. 38 alin. (4), cu amendă de la 25 lei la 50 lei; b) nerespectarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1), art. 18 alin. (1), art. 19 alin. (2) şi (3), art. 39 şi 40, cu amendă de la 40 lei la 80 lei; c) nerespectarea dispoziţiilor art. 25 şi 36, cu amendă de la 75 lei la 150 lei. ART. 44 Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 43 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor şi de către poliţişti.