Lumea închide cerul Afganistanului. Americanii nu au destinat nici măcar un cent armelor antiaeriene

Lumea închide cerul Afganistanului. Americanii nu au destinat nici măcar un cent armelor antiaeriene

LA STAMPA. Dintre numeroasele greșeli făcute în ultimii douăzeci de ani în Afganistan, americanii nu au mai repetat gestul de a le distribui aliaţilor afgani sute de arme antiaeriene, așa cum făcuseră în anii 1980: în timpul invaziei sovietice, când Washingtonul a armat mujahedinii cu lansatoare de rachete Stinger, mortale împotriva elicopterelor militare, dar utilizabile (teoretic) și împotriva aeronavelor civile, pe scurt, excelente pentru atacuri teroriste. Recuperarea acestora a fost o adevărată aventură.

De data aceasta, lucrurile s-au întâmplat altfel: din cei 85 de miliarde de dolari cheltuiți în douăzeci de ani pentru a înarma și instrui armata afgană, care a livrat apoi tot materialul talibanilor fără a trage un foc, americanii nu au destinat nici măcar un cent armelor antiaeriene. "Nu era nevoie", a declarat pentru La Stampa, analistul militar Pietro Batacchi, directorul revistei de apărare Rid, "în condițiile în care talibanii nu dispun de o forță aeriană". Dar cu siguranță, decizia a fost influenţată şi de precedentul negativ al erorii comise acum patruzeci de ani.

Prin urmare, dacă un avion de linie zboară deasupra Afganistanului, nu riscă să fie doborât. Cu toate acestea, chiar în aceste zile, statele și companiile aeriene decid să excludă zboruri din spațiul aerian al Afganistanului, după ce timp de douăzeci de ani, avioanele civile l-au survolat fără probleme, în ciuda faptului că 8 sau 10 mii de kilometri mai jos se luptă cu înverșunare. De ce s-a decis acum această excludere a zborurilor?

Printre consecințele dizolvării guvernului afgan se află și dizolvarea echivalentului local al ENAC-ului (Autoritatea italiană de aviație civilă): cu alte cuvinte, nu mai există un corp de control al spațiului aerian. Atâta timp cât Aeroportul Internațional Kabul este în funcțiune, vor exista şi turnurile de control care vor degaja traficul, însă după ce occidentalii se vor retrage și până când toate funcționalitățile vor fi restabilite cu resursele locale, nu va exista nimeni care să supravegheze rutele aeriene care traversează Afganistanul.

Ne puteți urmări și pe Google News

Profesorul Antonio Bordoni, expert în siguranța aviației, relatează că „de câteva zile, FAA americană a interzis în manieră absolută survolarea avioanelor asupra cărora își exercită autoritatea”; iar prin intermediul cotidianului La Stampa am verificat că şi ENAC-ul italian a luat o decizie similară (deși în termeni mai puțin peremptorii, care amintesc de „sfaturile” Ministerului de Externe) iar diferitele autorități naționale fac același lucru pe cont propriu, la fel şi companiile individuale, în contextul în care nu primesc indicații oficiale.

Deasupra Afganistanului zboară avioane ale companiilor Alitalia, Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Emirates și așa mai departe. Consecința acestor decizii de ultimă oră este că pe rutele dintre Europa și Est, se lungesc distanţele pentru a înconjura Afganistanul, fapt care duce la creşterea duratei călătoriei şi, uneori, chiar și a prețurilor. Creșterile mari însă nu sunt justificate. (Rador)