Ioan Rus despre Masterplanul de transport pe calea ferată: Trenul, săracul, locomotiva s-ar duce, dar nu se poate duce decât atât cât o lasă Macarie

Ioan Rus despre Masterplanul de transport pe calea ferată: Trenul, săracul, locomotiva s-ar duce, dar nu se poate duce decât atât cât o lasă Macarie

Autoritățile de resort au în discuție realizarea unei linii de mare viteză între București, Iași și Chișinău, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la dezbaterea publică pe marginea Master Planului General de Transport (MPGT)

"Avem, la mai mare viteză (de 160 kilometri/oră — n.r.), în discuție în acest moment București — Iași, eventual Chișinău, deci legătura între capitala României și cea a Moldovei", a spus Rus. Șeful de la Transporturi a susținut, în cadrul discuțiilor care au avut loc joi la Ministerul Transporturilor pe marginea Masterplanului de transport, că trenurile cu o viteză de 160 km/h, prevăzute în MPGT, vor rezolva problemele cu care România se confruntă azi.

"La ceea ce avem astăzi de rezolvat consider că 160 de km/oră ne rezolvă problemele pe care le avem. De asemenea, în interiorul alocărilor pe care le avem azi, kilometrul de cale ferată este aproape cât kilometrul de autostradă; sunt sume echivalente. Noi, pe 2014 — 2020, avem niște bănuți de la Comisia Europeană, deci ce finanțare vine prin diversele formule de finanțare europene, și o să avem niște alocări bugetare. Pe lângă cofinanțarea care vine automat, vor fi niște eforturi bugetare, sper, în bugetele din 2015 — 2016. Nu o să avem la dispoziție decât aceste sume și o să încercăm ca în interiorul acestor sume să rezolvăm problemele în varianta cea mai potrivită cu putință", a explicat Rus.

Potrivit acestuia, alocarea pe care o are România pe 2014 — 2020 este de 7,2 miliarde de euro "cu tot cu CFR".

Ne puteți urmări și pe Google News

În altă ordine de idei, oficialul MT a subliniat că România nu are infrastructura necesară pentru trenurile de mare viteză, subliniind că viteza nu o dictează trenul, ci infrastructura. "Trenul, săracul, locomotiva s-ar duce, dar nu se poate duce decât atât cât o lasă Macarie (Macarie Moldovan, directorul CFR — n.r.). El e cel care dictează", a arătat Rus. "Acum încercăm să punem în practică tot ceea ce am vorbit de-a lungul vremii. Noi avem varianta să vorbim în continuare frumos, despre 300 de km/oră (trenurile de mare viteză — n.r.). De la Paris la Bruxelles nu mai există avion, s-a desființat. Trenul a omorât avionul, sigur la 300 km/oră. Vedeți ce alte elemente de infrastructură are o țară înainte de a avea un tren cu 300 la oră.

Au rezolvat multe alte probleme. Și noi trebuie să le punem într-o ordine a priorităților și să nu sărim direct pe 300 la oră, să ne învățăm întâi cu 160 km/oră. Și eu mi-aș dori ca de mâine dimineață să fie numai autostrăzi sau numai trenuri rapide, este un vis al fiecăruia dintre noi, dar propunerea mea este să fim raționali, să ne corelăm și să armonizăm dorințele noastre cu posibilitățile și să eșalonăm lucrurile de așa natură încât chiar să începem să rezolvăm problemele", a subliniat ministrul.

Potrivit unei analize a nevoilor versus resurse disponibile, sectorul feroviar are surse de finanțare pentru perioada 2014 — 2030 de 15,393 miliarde de euro, în timp ce nevoile totale de finanțare sunt de 19,574 miliarde de euro, ceea ce indică un grad de asigurare cu surse de finanțare de 78,64%.

Master Planul de Transport propune reabilitarea a 2.948 de kilometri de linii de cale ferată, la un cost de investiție de 12,965 miliarde de euro, și electrificarea a 152 de kilometri de linii de cale ferată, cu costuri de 228 milioane de euro. La acestea se adaugă, printre altele, reabilitarea prin parteneriate public-private a 429 de kilometri de linii turistice, investiție ce se ridică la 385 milioane de euro, dar și achiziția de material rulant.

Master Planul General de Transport este un document strategic integrat care va sta la baza planificării investițiilor în transporturi pentru perioada 2014 — 2030. Este un document obligatoriu, fără de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi în perioada 2014 — 2020, iar Ministerul Transporturilor îl va utiliza ca instrument suport în procesul de planificare a investițiilor în infrastructura de transport.