Dar ceea ce pot eu să vă spun – şi ştiu martorii care sunt prezenţi aici mai bine decât mine – şi eu sunt un martor, pe străzile Braşovului în decembrie '89, lumea care era pe stradă nu se gândea nici la conspiraţii, nici la străini, nici la luptători-terorişti, atunci în zilele acelea, două-trei, care au fost sublime, ci se gândea la ideea de libertate şi la forţa pe care aceşti oameni, care veneau la Braşov cu prapori în frunte din cartiere, se gândeau că ei construiesc o lume nouă şi că românii merită această lume", a spus Pop, potrivit agerpres.ro

Preşedintele Academiei consideră că în cartea sa profesorul Niculescu a făcut "o pledoarie, pentru bună cuviinţă, pentru echilibru, pentru cumpătare şi mai ales pentru ideea de libertate".

Adrian a făcut un elogiu acestei idei de libertate şi cartea ne obligă să nu mai batjocorim ceea ce este scump pentru mulţimea asta pe care o numim poporul român sau naţiunea română, pentru că altminteri devenim pigmei şi ne batem joc în primul rând de noi înşine. Şi a judeca cumpănit e una şi a ponegri şi a arunca cu noroi e cu totul altceva. De aceea, cred că dacă ne preţuim noi pe noi, ne vor preţui şi alţii, iar Adrian face o pledoarie pentru bună cuviinţă, pentru echilibru, pentru cumpătare şi mai ales pentru ideea de libertate, pentru care îi mulţumesc", a afirmat istoricul.

Ioan-Aurel Pop a caracterizat drept un act de curaj discutarea comparativă de către autor a unor evenimente de asemenea amploare precum Revoluţia de la 1848 şi cea de la 1989. Asemănarea dintre cele două evenimente istorice este foarte mare, potrivit istoricului Aurel Pop deoarece, în ambele revoluţii s-a strigat Trăiască România liberă!", şi a fost acelaşi imn Deşteaptă-te, române", dar şi una şi alta au fost acuzate că sunt opera străinilor.

Între cele două mişcări, în afară de faptul că au fost acuzate amândouă că sunt opera străinilor, în afară de faptul că au avut obsesia ieşirii din feudalism – la '48 s-a spus să terminăm odată cu servitutea, feudalismul fiind simbolul servituţii, şi în 1989 s-a spus să terminăm cu noul feudalism dictatorial impus de comunism -, o altă lozincă a fost intrarea în Europa. Cu ambele ocazii am intrat în Europa. Iar Revoluţia de la '48 a trasat programul de dezvoltare a României pentru vreo şapte decenii, până în 1918 şi nădăjduim că şi ceea ce s-a petrecut în '89 să fie un program de viitor, pe care n-am reuşit să-l aplicăm încă", a mai spus Ioan-Aurel Pop.

De asemenea, acad. Răzvan Theodorescu a afirmat , Revoluţia din Decembrie 1989 a început în cu o insurecţie", la Timişoara şi s-a încheiat cu o Constituţie".

Pentru mine, Revoluţia Română ţine din decembrie 1989 până în decembrie '91. Implică CPUN, mineriade, guvernarea Roman şi o parte a guvernării Stolojan ş.a.m.d.. Asta este revoluţia de la noi. Ceea ce se pare că cel puţin înalţi magistraţi nu au înţeles foarte bine", a apreciat Theodorescu.

Ambasadorul Adrian Cioroianu, delegat permanent al României pe lângă UNESCO, a subliniat că Adrian Niculescu este unul dintre cei mai buni cunoscători ai Revoluţiei de la 1848, accentuând că ambele revoluţii tratate în carte sunt "autentice".

Revoluţia din 1989 este una fără ghilimele", a spus Cioroianu.
 

 

Te-ar putea interesa și: