De ce nu vor să se ÎNTOARCĂ în ţară ROMÂNII plecaţi afară. SONDAJ

De ce nu vor să se ÎNTOARCĂ în ţară ROMÂNII plecaţi afară. SONDAJ

Mai mult de jumătate (57%) dintre românii emigrați ar vrea să se întoarcă cândva în țară, cei mai mulţi fiind cei stabiliţi în Italia (68%) și Marea Britanie (63%), iar cei mai puţini în Germania și Statele Unite (43%).

Pentru românii care vor să se întoarcă, principalul motiv este regăsirea “cuibului” (68% spun că vor să fie “din nou acasă”). Foarte promițător, 47% vor să facă ceva pentru România, iar 39% vor să înceapă o afacere în țară.  Dintre românii din Marea Britanie care vor să se întoarcă în țara, 56% vor să înceapă o afacere. Ei se declară optimiști cu privire la potențialul de schimbare al României și, în plus, vor să folosească aici lucrurile pe care le-au învățat, și să ajute la schimbarea în bine a mentalității românești (“Vreau să aduc o cultură a responsabilității în Romania”).

56% dintre românii emigrați vor să investească în România (iar cei din Marea Britanie vor să investească în România în pondere de 69%), considerând că cele mai atractive domenii sunt turismul (37%) și agricultura (38%), însă principala lor barieră este corupția din România. Adina Nica, managing director Open-I Research a precizat că dintre românii care nu vor să se întoarcă în ţară (43% din românii emigraţi), 82% declară că principalul motiv este corupţia şi 70% clasa politică.

“Pentru a investi în țara lor, românii au nevoie de încredere și de oportunități, au nevoie de exemple de succes în care să se regăsească. Corupția, birocrația și neîncrederea în clasa politico-administrativă sunt principalele bariere pentru repatrierea prin antreprenoriat. Încercăm să micșorăm aceste bariere prin puterea exemplului, prin platforma RePatriot, prin întâlniri directe în care lucrăm împreună umăr la umăr pentru a genera plusvaloare afacerilor noastre și României”, a declarat Marius Bostan, inițiatorul proiectului RePatriot.   43% dintre românii din diaspora estimează că în următorii ani lucrurile se vor îmbunătăți în România, iar 26% cred că lucrurile se vor înrăutăți.    Odată emigrați, românii țin legătura cu țara, în special cu familia. Mai mult decât atât, ei transferă bani în țară, 71% au transferat bani în ultimele 12 luni (procentul cel mai mare se înregistrează la emigranții din Spania, 78%).     Studiul privind românii din diaspora a fost inițiat în august 2017, de către agenția de cercetare Open-I Research la cererea RePatriot și poate fi descărcat de Chestionarul a fost completat online de către 1192 români emigrați în țări precum Spania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Germania, SUA, Franța, Canada, Austria, Norvegia, Belgia. 

Studiul a fost realizat în contextul Summit-ului de business “Investim în România” care se desfăşoară în aceste zile la București și Poiana Brașov, cu participarea a peste 250 de oameni de afaceri români din toată lumea. Obiectivele majore ale Summit-ului, organizat de Romanian Business Leaders, sunt fructificarea oportunităților de investiții oferite de România în acest moment, facilitarea dialogului dintre antreprenorii din Țară și cei din Diaspora, lansarea de parteneriate strategice și de noi afaceri. România oferă oportunităţi de afaceri și acestea pot fi folosite mai bine prin puntea făcută între mediul de afaceri național și cel din Diaspora.  

RePatriot, proiect al Fundației Romanian Business Leaders, este o platformă de inspirație, consiliere și informație, care își propune să faciliteze accesul românilor din străinătate la oportunitățile  din țară. Prin conferințele RePatriot din toată Europa, la care au participat deja peste 4000 de români, dar și prin cele din țară, prin platforma www.repatriot.ro, românii din Diaspora pot accesa informații utile, exemple, educație antreprenorială, parteneriate, consultanță și oportunități din țară pentru a deveni antreprenori acasă sau pentru a sprijini România din țara de unde se află.   Fundația Romanian Business Leaders-RBL este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care asigură o platformă de acțiune și implicare socială pentru liderii din mediul privat. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Direcţiile de acţiune ale fundaţiei sunt: Educaţia, Cultura Antreprenorială şi Buna Guvernare.