București – Alexandria, autostrada care ar trebui să lege Capitala de fieful vicepremierului Liviu Dragnea, are „cel mai bun raport cost-beneficiu” dintre lucrările incluse în Master Planul de Transporturi, a spus zilele trecute Ministrul Transporturilor, Dan Șova. Afirmațiile sale sunt contrazise însă atât de specialiști, cât și de investitori, dar și de obiectivele europene, ceea ce ridică întrebarea cum de s-a ajuns la acest calcul privind eficiența. Există pericolul ca proiectul să înghită bani ce pot finanța lucrări mai importante, spun specialiștii.

Traficul nu justifică o autostradă – „Pe București – Alexandria nu există traficul care să justifice o autostradă, un rulaj minim de 15.000 – 16.000 de vehicule pe zi. Pe ruta spre Alexandria, traficul înseamnă cel mult 11.000 de vehicule zilnic”, a declarat pentru EVZ Alexandru Crăciun, specialist în infrastructură.

Prioritară este Pitești – Sibiu, nu București – Alexandria – Transportatorii, care asigură livrările de mărfuri în economie, susțin la rândul lor că o autostradă spre Alexandria nu i-ar ajuta în niciun fel în munca de zi cu zi. „Nu există niciun obiectiv industrial major pe această rută”, a comentat, pentru EVZ, Adrian Pop, vicepreședinte al Confederației Naționale Rutiere. Potrivit acestuia, tronsonul dintre Pitești și Sibiu, care ar face legătura dintre partea de vest a țării și Capitală, este cel mai important. „Circa 80% din transporturi merg din Vest către București. Din acestea, 20% au ca destinație uzina Mioveni, de la Pitești (Dacia Renault), unde transportăm tablă”. Cum ruta ocolitoare prin Brașov ar însemna parcurgerea unei distanțe prea mari, transportatorii aleg, pentru a ajunge din vestul țării în Capitală, drumul național, prin traficul aglomerat dintre Sibiu și Vâlcea iar apoi, peste Dealul Negru străbat porțiunea Pitești – Sibiu. „Viteza medie este de circa 50 de km pe oră, ceea ce reduce numărul de transporturi pe care le-am putea face, iar consumul crește, din cauza vitezei scăzute și a serpentinelor, cu 5-7 procente”, a spus Pop. În plus, cei doi mari investitori din industria auto, Dacia Renault și Ford, au atras atenția în ultimul timp cât de important este tronsonul Sibiu- Pitești, care le-ar facilita exportul în Europa de Vest.

Nicio legătură cu rețeaua europeană – Ministrul Șova susține că autostrada București – Alexandria face parte dintr- un coridor prioritar european. În realitate, nu are nicio legătură cu rețeaua europeană TEN-T, în care cele mai importante proiecte sunt Lugoj – Calafat și Lugoj – Constanța. Asta înseamnă că, și dacă are un raport bun cost-beneficiu, proiectul nu va putea fi finanțat în aceeași măsură din fonduri UE ca proiectele prioritare.

„În timp ce tronsonul Pitești-Sibiu poate fi finanțat în proproție de 85% din fonduri europene, nu același lucru se întâmplă cu București – Alexandria. Nefiind un drum prioritar european, Uniunea va acorda cel mult 20 -25% cofinanțare”, spune Alexandru Crăciun. Mai grav ar fi însă ca Executivul să considere prioritară autostrada București – Alexandria și să o finanțeze din fonduri de la buget, în detrimentul altor proiecte esențiale.

Costul estimat pentru București – Alexandria este de circa 400 de milioane de euro.

Pitești – Sibiu costă circa 1,7 miliarde de euro, din care 1,45 de miliarde pot fi fonduri UE, spune Crăciun.

Ford oprește producția

Alături de alte probleme, cum ar fi creșterea accentuată a costurilor cu salariile sau scumpirea utilităților, lipsa infrastructurii adecvate este una din probleme mari cu care se confruntă cei doi mari exportatori din industria auto, Dacia și Ford. Ieri, Ford a anunțat că va opri producția pentru circa 20 de zile în lunile mai, iunie și iulie. Acum câteva săptămâni, salariații Dacia au organizat un miting de amploare, prin care au cerut guvernului să urgenteze realizarea autostrăzii Pitești – Sibiu. Potrivit ministrului Șova, pe aceasta se va putea circula în întregime în 2019.