Donald Trump l-a numit, după ce a devenit președintele SUA, la conducerea Comisiei Federale a Comunicaţiilor (FCC) pe un opozant notoriu al neutralităţii Internetului, Ajit Pai, un fost consilier al operatorului Verizon.
Așa că marele inamic al neutralității internetului a a lansat rapid proiectul său care a condus joi, pe 14 decembrie, la sfârşitul acestui principiu în Statele Unite.
Comisia Federală a Comunicaţiilor a pus capăt joi, prin vot, garanţiei unui tratament egal al fluxurilor de date ale operatorilor. Acest principiu fondator al Internetului prevede ca toate conţinuturile postate online pe reţele să fie tratate în acelaşi fel, fără discriminare. El interzice, de exemplu, unui Furnizor de Acces la Internet (FAI) să transporte fluxuri video provenind de la un serviciu dat mai rapid decât pe cele provenind de la altul. El interzice, de asemenea, blocarea accesului la anumite site-uri sau la un anumit tip de conţinut. Concret, sub imperiul neutralităţii Internetului, un FAI american nu avea dreptul să-şi pună consumatorii să plătească mai mult în schimbul unui acces mai rapid la YouTube sau la Netflix, de exemplu.
Apărătorii neutralităţii Internetului se tem că decizia de joi poate să însemne pentru navigatorii pe Internet accesuri diferenţiate atât în privinţa preţului vitezei, cât şi a conţinutului - implicând un risc la adresa libertăţii de exprimare. Ei argumentează că neutralitatea Internetului permite unor actori mici să crească, beneficiind de un acces egal celui al giganţilor, fără să fie nevoiţi să plătească sume exorbitante pentru a accede la ”tuburi” performante. Unii pretind inclusiv că Google sau Netflix nu ar fi putut să apară fără acest principiu.
Adversarii neutralităţii Internetului, reprezentaţi în general de operatorii telecomunicaţiilor, subliniază, în ceea ce-i priveşte, că infrastructura reţelelor are un preţ, cu atât mai mult cu cât aceasta necesită să fie modernizate în permanenţă, pe măsură ce utilizarea Internetului evoluează iar cererea creşte, mai ales prin video. În opinia lor, experimentarea unor noi oferte şi punerea utilizatorilor să plătească mai mult pentru servicii de calitate mai mare le-ar permite să-şi asume aceste onvestiţii şi să inoveze şi mai mult.