Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), aflată în programul de guvernare al PSD, a fost declarată neconstituţională, deoarece acest fond nu trebuia înfiinţat printr-o lege, ci printr-o Hotărâre de Guvern, a anunţat ieri preşedintele Curţii Constituţionale, Valer Dorneanu.
În sesizarea transmisă Curţii, preşedintele Iohannis spunea că legea încalcă mai multe articole din Constituţie şi cerea să fie declarată neconstituţională în ansamblul său. Şeful statului considera că FSDI va funcţiona fără să se supună vreunei norme prudenţiale emise de Autoritatea de Supraveghere Financiară sau de alt for statal care să îi controleze soliditatea, deşi patrimoniul său va include societăţi de interes strategic.
Iohannis mai arăta că legea este neclară şi sub aspectul lipsei oricăror menţiuni referitoare la monitorizarea FSDI de către orice altă autoritate, inclusiv de către Eurostat pe perioada existenţei acestuia. De asemenea, el arăta că în conturarea regimului juridic al FSDI nu se regăsesc trimiteri referitoare la normele europene incidente şi obligatorii pentru desfăşurarea activităţii unui astfel de fond. În opinia sa, soluţia legislativă privind capitalul social al FSDI, în valoare de nouă miliarde de lei, şi includerea în cadrul Fondului a unor companii ce în ultimii ani au înregistrat pierderi (de exemplu CFR, Poşta Română, CE Oltenia) este de natură să afecteze interesul naţional în activitatea economică.
S-a trecut peste Eurostat şi „Principiile de la Santiago”
PNL a reclamat la CCR încălcarea principiului bicameralismului şi încălcarea principiului separaţiei şi echilibrului puterilor, iar USR că se încalcă atribuţiile Parlamentului prevăzute în Constituţie, deoarece înfiinţarea operatorilor economici nu poate fi realizată prin lege de către Parlament, ci de către Guvern. Un alt motiv de neconstituţionalitate este că forma adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a fost substanţial diferită de cea adoptată de Senat.
Evenimentul zilei a scris încă din luna aprilie că proiectul de lege privind înfiinţarea FSDI era contestat de Eurostat pe motiv de „şmecherie” pusă la cale pentru a menţine artificial deficitul bugetar la trei la sută şi că FSDI nu respectă nici „Principiile de la Santiago” ale FMI pentru transparenţă, independenţă, contabilitate publică, principii care exclud posibilitatea de investiţii în obiective sociale.