Feroviarii moldoveni amenință cu grevă. Stau fără salarii de jumătate de an
- Doina Ivanov
- 19 februarie 2025, 14:11

Republica Moldova. Feroviarii moldoveni amenință cu grevă. Aceștia nu și-au primit salariile încă din luna august a anului trecut, adică de mai bine de jumătate de an. În aceste condiții, ei se văd nevoiți să iasă din nou în stradă pentru a cere achitarea de urgență a restanțelor la lefuri. În caz contrar, aceștia spun că nu vor mai reveni la muncă. Datoriile salariale la Calea Ferată a Moldovei depășesc 190 de milioane de lei.
Feroviarii moldoveni, în culmea disperării
Pe 28 februarie, feroviarii moldoveni vor ieși din nou să protesteze. Aceștia se vor aduna atât în Capitală, cât și la nodurile feroviare din țară, în localitățile Ocnița, Bălți, Ungheni, Bender, Basarabeasca și Giurgiulești. Angajații CFM cer majorarea salariului minim din cadrul întreprinderii de la 3500 de lei, la 5500 de lei.

sursa foto/evz.ro
Totodată, ei Guvernului achitarea de urgență a restanțelor salariale și compensarea pierderilor cauzate de întârzieri. În caz contrar, aceștia amenință că vor rezilia contractele de muncă pe care le au. În acest context, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan, a declarat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” este un obiectiv strategic care trebuie salvat.
Ultima dată, feroviarii au ieșit în stradă pe 14 februarie. Atunci, în fața lor a ieșit secretarul de stat de la Ministerul Infrastructurii, Mircea Păscăluță. Oficialul le-a promis că autoritățile vor soluționa problema restanțelor prin vânzarea unor active din cadrul CFM.
Calea Ferată din Moldova, cândva un obiectiv strategic
Situația de la Întreprinderea Calea Ferată a Moldovei a început să se agraveze în august 2022. Atunci, tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Asta a dus la diminuarea veniturilor CFM și la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
În 20224, CFM a decis să instituie un program de doar patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea și-a motivat decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație vagoanele și piesele vechi. Aceste măsuri s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației.